Storm i Hamnen

Jag uppmanar alla att komma ner i hamnen och se över sina båtar. Jag har fått förtöja om en del båtar men det finns en del segel och kapell som kanske behöver säkras upp lite extra. Vind vatten och el är ingen bra kombo, så just nu finns det bryggor som är strömlösa. Tänk på att uppdatera Pia när ni ändrar email och telefon, frustrerande att inte få tag i er när det behövs.

Ordförandes Junibrev

Kära medlemmar i Andelshamnen Lagunen!

När mina barn flyttade ut hemifrån för några år sedan såg jag fram emot en tid utan att behöva uppfostra och lyfte pekfingret. “Gör si och inte gör så” var vokabulär jag såg fram emot att göra mig av med. Sen blev jag ordförande för Lagunen och plötsligt är jag där igen – som en gammal trasig LP skiva. (Jag kan använda den referensen här för de flesta av oss är gamla nog att fatta vad jag menar… vad jag menar…vad jag menar…)

På den senare tiden har jag knappt kunnat röra mig i hamnen utan att antingen själv se, eller få berättat för mig hur ett fåtal medlemmar bidrar till att skapa dålig stämning och misstrivsel i hamnen. Detta gör mig uppriktigt ledsen eftersom jag i mina månadsbrev gång efter gång har uppmanat att ta ett kollektivt ansvar för hamnen, de gemensamma ytorna och våra fastigheter blandat med ett och annat hjärtesuck över hur otroligt dåligt en del av er tar hand om era båtar med undermåliga förtöjningar och dylikt.

Vi i styrelsen är inte blinda för det som sker och helt ärligt så börjar jag bli lite trött på det. Samtidigt höjs tonläget och fler och fler struntar högaktningsfullt i de enkla regler vi har försökt etablera för att driva en hamn till allas trevnad. Det slängs sopor, körs allt för fort med bil, skälls på hamnkapten och på medlemmar som upplyser om våra gemensamma regler och det grisas ner på våra gemensamma ytor. Styrelsen, och styrelserna innan denna, har arbetat för att ha en fri hanm med så lite regler och regleringar som möjligt. Nu, på grund av vissa medlemmars beteende, håller vi på att se över om vi ska skriva om alla kontrakt för att förenkla möjligheten att utesluta och straffa ut medlemmar som inte klarar av att sköta sig och respektera de gemensamma reglerna. Detta som ett verktyg för att drabba specifikt och inte kollektivt. 

Det skandinaviska båtlivet är speciellt. Möjligen har det med våra korta somrar och ljusa sommernätter att göra, men det skiljer sig från samhället i övrigt samtidigt som det innehåller en rad koder och traditioner som kan vara svåra att förstå eller lära sig utan medvetna försöka. Att komma in i en båtklubb och agera som man äger stället, är ett rätt säkert sätt att reta upp en rad befintliga medlemmar på plats. För de av er som är nya som båtplatsägare kan det vara bra att studera hamnordningen lite extra och ställa frågor till kansliet, hamnkaptenen eller era båtgrannar. 

“Men Runar – alla har ju rätt till att forma sitt båtliv som de vill!” Nej, det håller jag inte alls med om! Om det egna agerande begränsar eller stör övriga medlemmars möjlighet att njuta av sitt båtliv och sin fritid så har man gått ut över de friheter man rimligtvis kan ta sig. 

Inför denna sommaren vill jag att ni alla läser igenom och i större grad börjar agera enligt bestämmelserna i hamnordningen – så blir det lättare att umgås för alla. Sen är det så att om någon annan medlem påtalar för dig att ditt beteende inte är lämpligt, så har detta sannolikt mer att göra med ditt beteende än mamman till den som berättar för dig. Bete dig hänsynsfullt och respektfullt och du kommer bemötas på samma sätt!

När jag skriver detta känner jag mig ledsen att jag behöver bruka plats på att ta detta istället för att skriva positivt till de flesta av er som sköter er och bidrar positivt till Andelshamnen. Det sista jag vill göra på min fritid är att springa runt och behöva leka hobbypolis för att vi har vuxna medlemmar som inte kan bete sig mot varandra. Eller att Janne, Pia och Simon ska behöva springa runt och dela ut straffavgifter till höger och vänster.

Inkörningen och bommen vill jag ta upp som egen punkt. Det är enbart tillåtet att köra in en bil per taggning i taget. Detta innebär att även om bommen är öppen efter bilen framför så drar du din egen tagg. Ska du ha med EN gästbil in, så blippar du din tag och öppnar bommen TVÅ gånger. Klarar du inte det kommer vi se till att göra allt vi kan för att avregistrera din tagg och du får inte längre köra in på området. Om du dessutom börjar tjafsa med andra medlemmar vid infarten kommer vi se till att det blir länge tills du får möjlighet att köra in igen.

Rasism. Ja varför ska vi vara fria från det här? Vi blir ständigt fler som har annat ursprung än Skåne även i hamnen. Är du till exempel norrmann så k a n det vara lämpligt att hålla en lite låg profil och observera och lära kulturen som härskar i båtmiljön innan du springer runt som kung på täppan. Risken är att inte bara du, men att även övriga norrmän drabbas av att du inte kan uppföra dig. När vi hamnar där är det lätt att yla rasism. För övriga norrmän stämmer det. För din del har du kanske bara betett dig riktigt dåligt. Så sluta med det. För din egen och alla norrmän i hamnens skuld! Och du som drar alla över en kam utifrån vad du tror är ursprung – sluta med det! Det bidrar inte till att göra stämningen bättre. 

Nästa punkt är lite trevligare. Vi jobbar ständigt med att hitta lösningar för att dra in pengar för att hålla avgifterna så låga som möjligt. Det senaste är att vi kommer erbjuda kajakägare möjlighet att hyra in sig i ett av våra mastskjul. Detta kommer bli en provordning där vi kommer hyra ut plats från nu och fram till sista September för 1000;- per kajak. Kajakerna kommer att sjösättas vid rampen och vi håller på att ta fram regler för ut-/inpaddling så vi ska undvika farliga situationer i hamninloppet. 

Vi vill alla ha en fin hamn, så låt oss hjälpas åt att hålla den så. Visa hänsyn och hjälp varandra så blir det så mycket trevligare för alla medlemmar. När vi nu går mot midsommar och sommaren är här på riktigt vill jag passa på att önska er en riktigt god sommar och ett tryggt, och glädjefyllt båtliv. Jag vill också tacka alla ni som på senare tid via samtal och mail har gett beröm för det frivilliga arbetet vi i styrelsen lägger ner. Det värmer och gör mig hoppfull om att vi tillsammans kan överkomma en del av de utmaningar vi brottas med. 

Glad midsommar!

För styrelsen, 

Runar Åsly

Ordförande har ordet – i dag en hel del om ekonomi.

Kära medlemmar. 

Det går definitivt mot ljusare tider och säsongen närmar sig med stormsteg. De första av er har börjat sjösätta, även om vår temperaturen har medfört att det har varit relativt lite aktivitet i hamnen . Det har blåst en del under vintern, så om du inte varit förbi din båt på sistone kan det ändå vara läge att ta en check. Kom ihåg att det är stora krafter så stöttor och vaggar kan ha rört sig även om allt ser normalt ut. Kontrollera därför noggrant innan du börjar jobba på din båt. 

Vi har haft ett medlemsmöte i mars där vi informerade och svarade på frågor kring avgifterna som nu har börjat trilla ner i era brevlådor och mailkorgar. Eftersom det är många som inte varit med på stämman där medlemmarna fattade beslut om avgifterna eller på medlemsmöte följer en kort sammanfattning. Detta också för att bemöta snacket som går om att “styrelsens enda fokus är att dra in massa pengar. “ Vi kommer till det. 

Detta har hänt.   

På året stämma la styrelsen i år fram ett förslag till beslut om att påbörja processen med att byta ut hamnens 40 år gamla bryggor. I den efterföljande voteringen röstade 79 personer för, och endast en emot detta förslag. Detta går alldeles utmärkt att läsa i protokollet som ni hittar här: https://lagunen.nu/motesprotokoll/

Stämman röstade även genom – i enlighet med stadgarnas § 11 att införa en extra avgift på 18;- per andel för finansiering av investeringar i nya bryggor. Skälet till att den extra avgiften utformades på det sättet var att pengarna vi får in är med att kapitalisera, det vill säga öka värdet på, hamnens tillgångar. Detta i sin tur ökar värdet på andelarna med motsvarande, vilket då är rätt och rimligt att matchas mot det antal andelar varje medlem äger. Om vi istället hade infört en fast avgift, hade det inneburit att en medlem med fler andelar hade fått mer för pengarna än en medlem med färre andelar. Det blir således inte mer rättvist än den modell som styrelsen och stämman har valt. Pengarna som nu betalas in kommer bidra till en värdeökning som kommer andelsägaren till godo vid försäljning helt i linje med praxis enligt stadgarnas § 9 (Som också förtydligades av stämman).

Så man kan till viss grad säga att vi i styrelsen, med stämmans stöd HAR ökat ambitionerna att få in pengar. Men inte utan grund. Våra bryggor är 40 år gamla. Det samma gäller för en del av stolparna. Under hamnens 40 år har det varit ett mål att hålla avgiften så låg som möjligt. Man har prioriterat låg avgift framför avsättning av resurser till en (åter-)investeringsfond. Att bryggor och järnpålar som finns i en korrosiv miljö med mekaniska belastningar inte lever evigt borde inte överraska någon. Därför har vi påbörjat jobbet med byte. Detta kommer att rullas ut över några år för att sprida kostnaderna, och för att göra det så ekonomiskt hanterbart för våra medlemmar som möjligt. Vi i styrelsen, och en överväldigande majoritet av röstande medlemmar, är av uppfattningen att det är bättre att VÄLJA att gå igång med ett stegvis bryggbyte än att TVINGAS byta trasiga bryggor. 

OCH – vi tar det en gång till: Bryggorna har 40 år på nacken, vi har haft kompetent tredjeparts experter kika på bryggorna och fått rådet att börja byta. Att någon enskild medlem “tycker” att bryggorna håller i många år till ändrar ingenting. För visst är det bra om bryggorna håller, men som båthamn vore vi väldigt illa ute om de inte gör det. Sannolikheten lutar tyvärr åt det senare. Om du inte litar på oss – gå längst ut på E-bryggan.

Utöver detta så fick ni en punkt till på senaste fakturan som benämns Arrendeavgift. Detta är en ökade arrendeavgiften till Malmö stad som vi nu kommer se en gradvis ökning (10% pluss index reglering) de närmaste åren fram tills vi har nått kostnaden för hela nya arrendet. Det är alltså inget som vi i styrelsen har hittat på, utan det är en avgift som är ett direkt resultat av politiska beslut i Malmö stad. Föreningsstämman har valt att fördela avgiften utifrån båtplatsernas nominella area dvs tex. 3,5*11m så därför varierar avgiften utifrån storleken på varje enskild plats. Du kan läsa mer om det i stadgarnas paragraf 11 https://lagunen.nu/stadgar-andelshamnen/

Med det sagt – vi är inte hjärtlösa individer som struntar i medlemmarnas ekonomi eller som inte ser att ökade kostnader inte enbart tillkommer i vår hamn. Och just därför fattades beslutet om att dela upp fakturan för årets avgifter så som kommunicerats tidigare. 

Jag hoppas texten ovan förklarar bakgrunden för de fakturor ni nu har mottagit och att vi kanske ser fler av er på stämmor och medlemsmöten i framtiden. OM ni fortfarande har frågor – dra ett mail till Pia på kansli@lagunen.nu med era frågor så Pia kan sammanställa dessa när hon har tid och sedan skicka till mig/kassören för ytterligare förklaringar. Om alla skall ringa Pia med (ungefär samma) frågor, reduceras den tid Pia har för att göra jobb för oss alla, så snälla hjälp oss ge Pia, Janne och Simon vettiga arbetsvillkor.  

Avslutningsvis – medan jag är inne på ekonomi – det har också varit ett galet missförstånd om ersättning till styrelsen. Det är röstat igenom på stämman att styrelsens arvode är 34000;-. För det första – detta är INTE per medlem i styrelsen. För det andra, de senare års styrelser har gjort det till kutym att inte plocka ut något arvode alls. Det vi däremot gör är att vi äter ett enkelt måltid i samband med styrelsemötena som normalt varar från 18-22+ en gång i månaden. Om någon har starka åsikter om detta är det fritt fram att anmäla sitt intresse till nästa års styrelse. 

Så – med det undangjord hoppas jag vi nu kan gå en varm, vårrusningssäsong till mötes. Kom ihåg det jag tjatar om så ofta jag kan – vi ÄR en medlemsförening där det kollektiva ansvaret för vår hamn och faciliteter. Härunder miljö. På batmiljo.se kan du hitta bra riktlinjer för båda vad du bör göra och vad du enligt lag SKA göra när du vårrustar din båt. Låt oss hjälpa och visa hänsyn till varandra så vi alla kan njuta av säsongen som ligger framför oss. Vi ses i hamnen!

Runar Åsly

Ordförande

Klubbtjänst

Jag vill tacka dom 11 medlemmar som gjorde ett effektivt arbete med att sätta upp slangar och bära fram utemöblerna idag. Vill även tacka Rickard, Gunnar som hjälpte till som arbetsledare och ett stort tack till Lasse som skötte köket. Nu är allt vatten på hamnplan och bryggor på, och det finns el på alla bryggor. Vinterliggarna är välkomna tillbaka till ordinarie platser.

MVH Janne

Uterum

Uterum

Då har Stefan skurat och Gubbaklubben har ställt i ordning i uterummet. Vi kanske kan hjälpas åt att hålla rent i uterummet i år. Väldigt mycket cigarettfimpa fast än att där är rökförbud och Stefan svor åt allt tuggummi som satt fast i golvet. Jag öppnar upp idag, och tänk på att stäng skjutdörren efter er.

Föredrag

Torsdagen den 9/3 kl 18:30 är det ett föredrag här på Lagunen där det berättas om en seglingstur från Malmö till Portugal, välkomna!

Info från hamnkontoret

Hej medlem!

Idag varnas det för starka vindar, stormen Otto är på väg in över södra Sverige redan nu på förmiddagen. Så det är läge att se till så allt sitter som det ska, presenningar osv. Blir det riktigt jävliga vindar tidigt så stänger kontoret i förtid och cyklar hem.

Har fått flera frågor angående faktura nr två som jag trodde skulle komma i februari, och således skrev att den skulle skickas ut då vilket blev fel. Den kommer senare. Då vi snackar fakturor vill jag återigen påminna om att scrolla ner på fakturan så totalbeloppet syns, allt för många missar momsen. Och fakturan är inte skickad från den email jag skickar infomail ifrån utan det står Andelshamnen Lagunen som avsändare vilket det sen även gör på alla de påminnelser som fått skickats ut då originalet hamnat i skräpposten då avsändaren var okänd….typ. Se till så ni angett en aktuell e-mailadress.

Det är roligt att så många direkt snappade upp att aktuellt försäkringsbrev enklast skickas genom att logga in på sitt försäkringsbolag, ladda ned  försäkringsbrevet och bifoga det i en pdf i ett mail till mig. Då vet vi att ni läst, tack igen!

Ser här på hemsidan att det ska vara ett medlemsmöte den 15/3, det kommer så klart info om det separat från ansvariga. Men den 9/3 kl 18:30 bjuds ni in till ett föredrag om ”Slow-sailing” där Tomas o Margareta berättar om sin båtresa från dockan till portugal. Det är här i klubbhuset.

Nästa vecka, sportlovsveckan, har Simon semester, så vid besök i klubbhuset, försök minimera lagret med kaksmulor och lerklumpar på golvet. 🤗

Något som nog inte är så självklart när man går vakt och kollar så allt är som det ska är att det är variation på märkena som sitter på elmätarna. De medlemmar som skaffade elmätare 2021 har ett grönt märke som det står vinterel 2021 på – vi hade inget annat – , de som skaffade elmätare under 2022 har ett grått märke och de som skaffar i år får ett kungsblått/lila märke. Sen har några stycken där ute köpt annan båtplats så elmätarmärket stämmer inte med märket på vaggan, än, och en del medlemmar har två båtplatser och alternerar mätaren mellan dessa. Detta kan orsaka förvirring. Vid koll, elförbrukare ska ha elmätare eller köpt dygnsel i automaten här i foajen och applicerat en dekal på kabeln som berättigar förbrukning.  Attans vilken lång förklaring det blev.

Ja det var allt för idag, nu biter vi ihop och överlever alla katastrofer. Fortsätter kämpa emot nikotinberoendet så det förbaskade blodtrycket sänks.

Solen skola skina imorgon,  Omnia iura humanitatis // Pia