Vid byte av brygga F samt G

Mellan den 29/11 – 18/12 kommer rampen att vara avstängd.

Ni som ligger på brygga E får svårt att komma ut med båten under perioden 8/12-12/12

Mastplanen och utrustningskajen kommer under vecka 48 -50 vara en arbetsplats, det får inte ligga några master där ute då.

Bryggor G och F

Bryggor G och F

Nu är G och F bryggorna ett minne blott. Stort tack till er som har hjälp till idag, ni har sparat klubben en hel del pengar på att vi slipper hyra in arbetskraft. Bryggorna ligger nu på land och ni är välkomna att titta på skicket.

//Janne

Klubbtjänst 28/10

Klubbtjänst 28/10

Då är årets sista klubbtjänst utförd av ett lite gäng som inte var rädda för att ta i. Stort tack till alla som var med och gjorde ett jätte jobb med bänkar, vattenslangar och bommarna på G-bryggan. Ett extra tack till dom frivilliga arbetsledarna och kökspersonal Gunnar,Spiket,Stefan och Lasse.

Frågor och svar – Ombyggnad av brygga F & G i Lagunen

Frågor och svar – Ombyggnad av brygga F & G i Lagunen

Vad kommer hända med bryggorna?

  • Fem olika leverantörer har varit med och lämnat anbud i förprojekteringen, varav tre var med till det slutgiltiga urvalet
  • Vi kommer byta ut både G och F bryggan med betong/betong flytelement med fenderbräda i trä. Bryggorna kommer utrustas med Y-bommar.
  • Valet av betongbryggor är mer kostsamt än trä/betong som vi har i dag, men livstidskostnaden bedöms lägre eftrsom miljökrav gjort så impregneringen som finns i dag inte alls håller på samma sätt som på träbryggor levererade 1985. Samtliga bryggleverantörer stipulerade 10 års levtid på trä, mot 50 år på rena betongbryggor.
  • Byte av bryggorna kommer att påbörjas under vecka 45 med nedmontering av de gamla bryggorna. 
  • G-bryggan kommer att flyttas så långt österut det går och förlängas ca 10 meter för att skapa utrymme för framtida platser, eller evt en låg service/underhållsbrygga.
  • F-bryggan kommer att  rätas ut, vilket underlättar placeringen av båtar då nuvarande vinklar skapar problem med att några platser är ”tårtbitsformade”. Bryggan kommer att utgå från befintlig fästpunkt i land och sluta där bryggan slutar i dag.

Varför har vi valt Y-bommar?

  • Y bommar är så man bygger moderna hamnanläggningar. Det är kostnadseffektivare än att bygga med akterpålar, framför allt för mindre och medelstora platser.
  • Flexibiliteten med Y bommar möjliggör förändring av platsers bredd och längd i framtiden med längre och/eller bredare båtar.
  • Valet av Y-bommar underlättar utbyten vid skador och reducerar därmed underhållskostnaderna.
  • Enkelhet för mindre båtar med låga fribord.
  • Föreningen tjänar pengar på att maximera platsernas storlek vid framtida försäljning av båtplatser.

 Varför har vi inte valt pålar?

  • Svårighet med att slå pålar med exakthet. Svårighet att få exakthet i platsens bredd. Rättviseaspekten har tidigare varit viktig för hamnens medlemmar.
  • Entreprenörerna som är involverade har varnat för risken att träffa gamla kapade pålar vilket fördyrar entreprenaden.
  • Kostsammare över tid än bommar.
  • Att gräva ner mer järn i botten är inte miljövänligt.

Vilken typ av Y-bommar är valda?

  • Vi har valt rena förtöjningsbommar, och inte gångbryggevarianten. Detta beror i huvudsak på begränsat plats mellan båtplatserna, då vi hade tvingats ta bort platser, men även såklart en kostnadsfråga. 
  • Det kommer att installeras 8 meters Y-bommar på östsidan av F-bryggan, medan på västsidan är varannan 10 meter och däremellan 8 meter, för enklare inkörsel.
  • Valde Y-bommar är 100*100mm och inplastade med vit plast för att minska risken för skrapmärken och skador. 2 st flottörer på 10-meters bommarna och 1 st flottör på 8-meters bommarna 
  • Blåa flytelement så som på nuvarande G-bryggan. Bestyckas med trekantsraster i själva Y’et för enklare på- och avstigning.
  • Befintliga bommar på G bryggan återanvänds.

Hur ser landgången ut?

  • De kommer att förses med ledstång 

Vilka mått har båtplatserna?

  • I enlighet med praxis i andra hamnar och även enligt så vi har åp G-bryggan kommer vi behålla tidigare CC-mått. Det som nu är CC-mått mellan pålarna blir CC-mått mellan centrum på Y-bommarna. I praktiken innebär Y-bommarna att 10cm av tidigare utnyttjbar yta nu kommer att tas upp av bommen. 
  • Å andra sidan, med den nya lösningen säkerställer vi att man får den yta man betalar för med större noggrannhet. Med dagens pålar varierar bredden ganska mycket mellan olika platser som borde vara lika stora. Dessutom säkerställer platsernas utformning nu att båterna ligger på ägarens, och inte grannens plats.
  • För dagens 9 meters platser kommer vi att utöka vattenarealen i och med 10m bommarna. Det kommer dock innebära ändring i andelstalet, utan detta förblir som tidigare och påverkar därför heller inte avgifterna till Malmö stad.
  • Den utökade ytan kommer först räknas in när platsen byter ägare, och föreningen kommer då att sälja med en utökad yta.
  • Samma fördelning som på G-bryggan idag. Dock kommer platsernas verkliga bredd och nominella (det som står på kontraktet) justeras så det stämmer överens.
  • För att undvika ojämn belastning på bryggor och bommar, kommer vi framöver ha som riktlinje att båtens bredd ska få plats inom 90% av båtplatsens bruttobredd enligt praxis.
  • Vidare kommer båten fortfarande ej att få sticka utanför den längsta bommen som hör till platsen, dvs EJ enligt Alt.1 i figuren nedan. 

Hur ska bryggan förankras?

  • Bryggorna kommer fortfarande att förankras med pålar och inte med ankare/kätting, eftersom det är grunt i Lagunen. 
  • För F bryggan kommer pålarna att vara integrerade i bryggorna, och pålarna kommer att stå inne i bryggan och inte på båtplatsen som idag.
  • Det kommer bli färre, kraftigare 400 mm diameters pålar för säkerhets skull. Höjden kommer att vara minimum 2 meter över vattenytan.

Hur ska jag förtöja vid Y-bommar?

  • Vid Y-bommar förtöjer man med spring i bommarna, ej i bryggan.
  • Men det kommer att finnas en extra förtöjningsbygel vid bryggan på bommen för de som inte vill förtöja med spring.
  • Båten kommer fortfarande ej att få sticka utanför den längsta bommen som hör till platsen, dvs EJ enligt Alt.1 i figuren nedan
  • Förtöjningshållare kan köpas till på eget initiativ, detta kommer att organiseras av hamnkapten. Offererad kostnad 490;- per hållare, men ambitionen är att vi kan förhandla ned priset vid inköp av större kvantitet. 
  • Samma sak gäller med stegar till båt om detta önskas, det kommer ej att vara tillåtet med egna lösningar, då man ej får borra eller skruva i bryggan. Bryggruppen kommer att kika på en lösning för detta och informera om alternativ under våren 2024.

Vad med resten av bryggorna?!

  • Vi jobbar med en säker ekonomi, detta innebär att vi investerar löpande efter att vi får in ekonomiska medel, så detta hänger i ganska stor utsträckning på vilka intäkter husbilsställplatserna genererar.
  • Styrelsen har i diskussioner med leverantörerna tagit med att det kommer att investeras för framtiden på resten av bryggorna.
  • Vi har således ej lovat någon leverantör framtida bryggor eller inköp, men det skapar ett intresse för de olika leverantörerna.
  • Kostnaderna i dag för enbart betongelementen till brygga A – E är ca 8,5 miljoner, totalt 719 meter brygga kvarstår.
  • Val av lösning för övriga bryggor är INTE beslutat och således inte uppe för diskussion i nuläge.

Kommer det att finnas el och vatten på bryggorna? 

  • Vi har valt ett Beas system då detta finns sedan tidigare i hamnen (husbilsställplatserna). Detta kommer vara framtidssäkrat, för betalning på stolpe. Systemet kommer inte att implementeras initialt, då vissa komponenter är dyra i anskaffning, men det ger oss möjligheter längre fram utan fullständig nyinvestering. 
  • Kommer att ha samma system på F- och G-bryggan med 4 eluttag på varje stolpe + vattenutkastare. Dagens lösning med 6 eluttag/stolpe är inte förenlig med dagens regler.
    G-bryggan kommer att få 3 stolpar medan F-bryggan får 7 stolpar.

Jag vill / vill inte ligga på Y-bom!

  • Byt brygga, genom att ställa sig i kö på listan, medlemmar har förtur för byte.
  • Samma sak gäller omvänt om man önskar ligga vid Y-bom på de nya bryggorna, men idag har plats på annan brygga.
  • Byten kommer kunna genomföras i mån av plats, och vi kommer att prioritera båtar som nära platsernas maxmått, framför mindre båtar. 
  • Ett byte behandlas som ett vanligt byte, så evt ändring av andelstal täcks av andelshavare.  
  • Kontakta kansliet för att komma med på listan. 

Har vi råd med det här? Det verkar dyrt!

  • Kostnaden för investeringen ligger på runt 4.750.000. Då är inte bortforsling av befintliga bryggor inräknat. Dessa kommer vi lägga på hamnplan fram tills vi har råd att destruera, eller eventuellt sälja dem.
  • Vi prioriterar två bryggor nu, då kostnaden för dubbelarbete på G bryggan vid först flytt, sedan byte hade ökat de totala kostnaderna avsevärt. Vi har råd, eftersom vi har skött ekonomin bra de senaste åren, men ändringen av räkenskapsåret ställer oss öppna för en likviditetsutmaning OM vi skulle få en stor, oförutsedd utgift innan medlemsavgifterna kommer in till våren. 
  • För att slippa behöva låna pengar på bank till dyr ränta, KAN det bli aktuellt att fråga hamnens medlemmar att frivilligt betala in hela eller delar av medlemsavgiften innan förfallodatum för att undvika likviditetsbrist. Detta är något vi kommer tillbaka till OM det skulle bli nödvändigt. I dagsläget vill vi bara flagga upp möjligheten, och visa att det finns en plan.    
  • Som nämnt innan, kostnaden ENBART för betongflytelement för A-E ligger i dag på ca 8,5 miljoner. Takten i vidare bryggbyten kommer därför att sättas av föreningens möjlighet att generera överskott. Styrelsens ambition är att vara varsamma med kostnaderna för medlemmarna och vi kommer utreda möjligheten för extra inkomster genom tex. utökad ställplatsyta. En evt avgift, likt årets 18kr/andel, kommer inte att vidareföras per automatik, men den kan komma att föreläggas stämman i april för nytt beslut.

Så här kan det gå…

…när man inte förtöjer med ordentliga förtöjningar. Vi har bönat, bett, tjatat, etc under hela säsongen. Och förra säsong. Styrelsen har i olika omgångar dragit på sig ilska för att vi försökt slå ned på förtöjningar som inte håller måttet. Inför nästa säsong kommer vi ta fram en förtöjningsguide för hamnen. Där kommer lintjocklek, dämpare, fendrar etc beskrivas i detalj. DET kommer till att bli det gällande dokumentet för hur båtar ska förtöjas i hamnen. Och visst. Det kan vara så att vissa har undantag som gör att våra regler till viss grad blir ”overkill”, men att ha särregler för en handfull båtägare kommer inte att funka. Så det kommer bli tvingande. Eftersom det inte hjälpt avsevärt att tjata kommer hamnkaptenen få i uppdrag av styrelsen att följa upp med straffavgifter till båtägare som inte har ordning på grejerna. Det är inte så svårt att göra rätt. Och gör man det rätt en gång så är det gjort. Så – om du vet att dina förtöjningar inte håller måttet – önska dig nya till jul så du kan möta nästa säsong säkert med gott samvete.

(Om bilden – om i fall någon känner sig utpekad. Det råkade bli den här som nu har slitit sig. Det blåste över 15 m/s i byarna i dag och det är MÅNGA båtar som ligger dåligt förtöjd. Ligger din bra?)

Bom & Mastkran

Tyvärr lyckades jag nog få tag i Sveriges sämsta bom montör. Jag har än en gång jagat dom för att komma hit och fixa deras felmontering. Ni behöver inte felrapportera fel på bommen jag har koll och kommer inte att släppa detta förrän den fungerar som tänkt.

Mast kranens nödstopp har någon lyckats sabotera utan att meddela. Om allt fungera kommer reparatör hit på fredag och fixar så vi hoppas den fungerar till helgen.

MVH

Janne

Kurser i höst

Dags att utbilda dig?
Kanske har det under säsongen kommit upp frågor som gör att du skulle vilja förkovra dig i
navigation eller hyra båt utomlands. FBK startar kurserna i oktober. I detta mail finns information
kring Förarintyg, Kustskepparintyg och VHF men vi arrangerar även andra kurser vid intresse.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
Förarintyg
Pris 2200 kr exkl material och examination
Start tisdagen 17 oktober kl 18:30
INNEHÅLL
Kursen innehåller:

  • Svenska sjökort, symboler och förkortningar
  • Navigering (grunder)
  • Lämplig båtutrustning
  • Säkerhet, sjömanskap och sjukvård
  • Miljö
  • Väder och vind
  • Lagar och regler
  • Knopar
  • Fyrar och landmärken
    UPPLÄGG
    Innefattar 8 träffar varav 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften 625 kronor betalas till
    förhörsförrättaren vid examinationstillfället. Ta med legitimation och intygsbok (om du har) vid
    examinationstillfället.
    Båtpraktik (rekommenderas men är inget krav) kan anordnas i samband med kursen till en
    kostnad av ca (ej fastställt) kronor. Eller om det arrangeras av klubben.
    FÖRKUNSKAPER
    Inga förkunskaper krävs. Deltagaren skall under kalenderåret fylla minst 12 år.
    KURSLEDARE
    Henrik de Vries/Lars Georgsson/Pär Edholm
    KURSMATERIAL
    Kursmaterial kan du beställa av Henrik via mail henrik@yachtschool.se eller
    på bryggboden.se, ange Yachtschool som referens
    Ett komplett paket utbildningsmaterial Förarintyg innehåller:
    Fritids skepparen (Utterström)
  • Passare
  • transportör
  • Övningssjökort 931 (väst)
    Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
    BRA ATT VETA
    Vid godkänd examination får du en stämpel i din blå intygsbok eller så kan du beställa
    intygskort. Hyr du båt utomlands är boken/kortet ett måste.

Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
KustskepparIntyg
Pris 2200 kr exkl material och examination
Start kl 18:30 9 Januari 2024
UPPLÄGG
Innefattar 8 träffar varav 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften betalas till förhörsförrättaren
vid examinationstillfället. Ta med legitimation och ev. intygsbok vid examinationstillfället.
Innehåll
Du får lära dig bl a mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och
SRC/VHF. Kustskepparintyget fodrar ingående kunskaper om de internationella
sjövägsreglerna, fartygsljus, ljud-och ljussignaler, sjökort, fyrbelysningssystem, säkerhet och
sjömansskap. 
Mål
Kursen leder fram till ett kustskepparintyg som är ett krav för att föra fram båtar som är minst
4 x 12 m. Kostnad för examinationen tillkommer . Kursen avslutas med en uppskrivning inför
NFB (nämnden för båtlivsutbildning) godkänd examinator. 
Förkunskaper
Förarintyg (ett krav för examination) samt genomförd båtpraktik. Krav för examination är
fyllda 15 år.
Kursledare
Henrik de Vries/Lars Georgsson/Pär Edholm
Kursmaterial
Kostnad för material tillkommer. Samma bok som används i förarintyg men ett nytt
sjökort. Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)(samma som Förarintyg)

  • Passare
  • transportör
  • Övningssjökort 93 (väst)
    Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.

Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
VHF-SRC Din livlina till land
Pris 1200 kr inkl material
Start datum, mars
INNEHÅLL OCH MÅL
Att erhålla grundläggande kunskaper för VHF/SCR-certifikat.
Kursen hjälper dig till ett säkrare sätt att hålla kontakt på sjön – med telefon,
väderinformation, trafikvarningar etc. 
. Allmänt om VHF och VHF-nätet

  • DSC, GMDSS
  • Sjösäkerhet och radiotrafik.
  • Nödtrafik.
    UPPLÄGG
    Kursen omfattar tre sammankomster med teori och radioträning samt en träff med skrivning.
    Övningsfrågor på nätet.
    FÖRKUNSKAPER
    Det enda som behövs är ett stort intresse!
    KURSLEDARE
    Henrik de Vries
    KURSMATERIAL
    Inte fastställt 
    BRA ATT VETA
    Teori och skrivning vid fjärde träffen med av NFB godkänd provförrättare. Avgiften betalas
    direkt till provförrättaren vid skrivningstillfället.
    Startdatum är preliminärt, invänta alltid kallelse från oss!
    Anmälan till henrik@yachtschool.se
    Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000