Ordförandens höstbrev 2025

2025-10-05

Då mina vänner, har den första höststormen passerat oss.
Till skillnad från vad som brukar vara vanligt var det den här gången extremt lågvatten, och med en sydostlig vind klarade vi oss rätt bra. Några båtar fick känna lite på botten, och andra fick kanske en påminnelse om att förtöja en bit ner på stolparna istället för längst upp – men jag ska inte tjata mer om det där med förtöjning…

Trots en blöt och blåsig försäsong blev sommaren inte så illa trots allt, och jag hoppas att ni alla fått njuta av båtlivet. Som seglare hade jag gärna sett fler båtar ute på våra vänskapliga veckokappseglingar, men möjligheten finns ju igen nästa år!

Ett tydligt mått på att sommaren ändå blev bra är trafiken till vår ställplats för husbilar. Redan i månadsskiftet september/oktober hade vi haft 6 136 gästdygn, vilket innebär att vi redan då tjänat in lika mycket som under hela 2024. Det är fantastiskt bra!
I praktiken betyder det att vi, om utvecklingen fortsätter i samma takt som i fjol, mer eller mindre har tjänat in hela investeringen för den utbyggda ställplatsen redan i år. Ett ROI på ett år är smått otroligt, och något vi verkligen ska vara stolta över.

Jag vet att det finns röster som är skeptiska till att vi satsar på husbilarna, men styrelsen kommer att fortsätta utveckla den verksamheten. Den är helt enkelt avgörande för att vi ska kunna hålla hamnen i gott skick och samtidigt hålla kostnaderna för medlemmarna så låga som möjligt.
Vi har dessutom byggt upp ett gott rykte på Google, men en återkommande punkt där vi får kritik gäller våra toalettutrymmen. Därför har styrelsen beslutat att en renovering av dusch- och toalettutrymmena i klubbhuset ska genomföras nu under lågsäsong.

Vi har tidigare utrett möjligheten att bygga ett helt nytt servicehus vid ställplatsen, men det alternativet blev både för dyrt och för komplicerat. Nu har vi landat i en lösning där vi istället renoverar och fräschar upp befintliga utrymmen och gör vissa förändringar för att skapa en smart och trivsam helhet.
Det innebär att vi bygger två identiska avdelningar med 3 toaletter + 1 HCT samt 4 duschar (varav en i HCT). Utrymmena byggs i moderna, lättstädade material och med god tillgänglighet både från klubbhuset och från ställplatsen.
En av våra styrelseledamöter som är byggare projektleder arbetet, och just nu pågår en offertrunda. Arbetet kommer att pågå under vintern och stå klart till säsongsstarten i april. Det betyder att tillgången till dusch/toa i klubbhuset kommer vara begränsad under byggtiden, men vi får i gengäld ljusa, fräscha och funktionella lokaler till en tredjedel av den tidigare beräknade kostnaden.

Vi räknar förstås med att det kommer finnas synpunkter på att medlemmar och husbilsbesökare delar faciliteter. Men om du tänker så får du gärna komma med seriösa förslag på hur vi annars ska säkra de intäkter som gör att vi kan hålla medlemsavgifterna nere. 😉
Huvudskälet till att vi arbetar med dessa frågor är just att hålla kostnaderna nere samtidigt som vi klarar av nödvändigt underhåll.

Stormen nyligen påminde oss om vikten av att planera för nya bryggor – men tack och lov var situationen inte akut. I våras berättade vi att vi fört dialog med banken om finansiering för brygginköpen. Allt såg bra ut fram till bankens interna kreditprövningsråd, där vi tyvärr fick ett nej eftersom vi som ekonomisk förening saknar fysisk huvudman.
Banken rekommenderade oss att ”ta in Malmö stad som borgenär”, men staden har meddelat att det inte är möjligt enligt kommunallagen. Andra alternativ, som t.ex. via Svensk Båtunion, har också diskuterats, men där uppstod formella hinder eftersom det är Båtsällskapet som är med i SBU, medan Andelshamnen behöver låna pengar.

Kontentan är att det inte blir något bryggbyte den här vintern.
Vi fortsätter dock arbetet med att hitta lösningar inför säsongen 2026/27. Det ger oss tid att arbeta metodiskt och långsiktigt, vilket känns tryggt.

Under hösten har hamnkaptenen organiserat klubbtjänster där bland annat byggnader har oljats och målats, panel och dörrar till mastskjulet bytts, och ordningen förbättrats runt våra faciliteter. Jag vill särskilt tacka alla medlemmar som lagt ner tid och energi på att städa sina landplatser och hålla efter vegetationen. Det gör hamnen trevligare för oss alla och ger ett gott intryck för gäster – och inte minst för Malmö stad, som under senare tid visat ett ökat intresse för miljötillsyn. I våras fick vi ett påpekande om att städa upp efter spill från trucken och ett par incidenter där motorolja runnit ut på marken. Kraven kommer med all sannolikhet att öka, och på sikt lär vi se samma krav på t.ex. heltäckande presenningar som redan gäller i Lomma. Vi behöver därför fortsätta arbeta strukturerat med miljö och ordning i hamnen.

Ett nytt och uppskattat inslag i hamnlivet under hösten har varit att vi på prov haft en pizzabagare från PizzaLab Malmö på plats vid flera tillfällen. Förhoppningsvis har ni som varit i hamnen passat på att smaka och gillat det! Vi planerar att fördjupa samarbetet framöver så att PizzaLab blir ett mer frekvent och trevligt inslag i hamnen under nästa säsong.

Jag vill också påminna alla om att läsa informationsmejlen från Pia, där det ofta finns viktig och praktisk information som rör både hamnens drift och aktuella aktiviteter. Det är ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad och undvika missförstånd.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att 2025 har varit ett intensivt, produktivt och i många avseenden framgångsrikt år. Vi står väl rustade inför kommande säsong – med starka intäkter, pågående förbättringar och en tydlig plan framåt.

Avslutningsvis vill jag uppmana alla att, nu efter stormarna, se till era båtar, segel och presenningar – både på land och i vattnet. En liten insats nu kan spara mycket besvär senare.

Tack till alla som bidragit med tid, energi och engagemang under året.
Jag hoppas ni får en lugn och fin höst, och så ses vi igen när våren närmar sig.

Runar Åsly
Ordförande, Lagunen Andelshamn

Kurser i höst

Dags att utbilda dig efter sommarens båtsäsong. 

Missa inte våra populära kurser där du får lära dig allt(nästan) om båtar och båtliv. Vi kommer att börja med förarintyg som är det första intyget enligt Nämnden för båtlivsutbildning (batlivsutbildning.se).

För att examineras i kustskepparintýg krävs Båtpraktik som brukar anordnas på klubben. Eventuellt kan starten för Kustskepparintyget flyttas beroende på intresse.

Förarintyg
Pris 2400 kr exkl material och examination. Förhörsavgiften 650 kronor tillkommer. Mer information om examination under kursen.
Start tisdagen 7 oktober  2025 kl 18:30
INNEHÅLL
Kursen innehåller:
– Svenska sjökort, symboler och förkortningar
– Navigering (grunder)
– Lämplig båtutrustning
– Säkerhet, sjömanskap och sjukvård
– Miljö
– Väder och vind
– Lagar och regler
– Knopar
– Fyrar och landmärken
UPPLÄGG

Innefattar 7 träffar plus 1 examinationstillfälle. 

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs. Deltagaren skall under kalenderåret fylla minst 12 år.
KURSLEDARE
Lars Geist
KURSMATERIAL
Kursmaterial kan du beställa av Henrik via mail henrik@yachtschool.se.
Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 931 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
BRA ATT VETA
Vid godkänd examination registreras du.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

KustskepparIntyg
Pris 2400 kr exkl material och examination
Start tisdagen 2 december 2025 kl 18:30.
UPPLÄGG
Innefattar 7 träffar samt 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften 650 kronor tillkommer. Mer information om examination under kursen.
INNEHÅLL
Du får lära dig bl a mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och SRC/VHF. Kustskepparintyget fodrar ingående kunskaper om de internationella sjövägsreglerna, fartygsljus, ljud-och ljussignaler, sjökort, fyrbelysningssystem, säkerhet och sjömansskap.
MÅL
Kursen leder fram till ett kustskepparintyg som är ett krav för att föra fram båtar som är minst 4 x 12 m. Kostnad för examinationen tillkommer.
FÖRKUNSKAPER
Förarintyg (ett krav för examination) samt genomförd båtpraktik. Krav för examination är fyllda 15 år.
KURSLEDARE
Ej klart
KURSMATERIAL
Kostnad för material tillkommer. Samma bok som används i förarintyg. Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 93 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

VHF-SRC Din livlina till land med praktik
Pris 1400 kr inkl material exkl examination. Förhörsavgiften 650 kronor tilkommer. Mer information om examination under kursen.
Start datum, tisdagen t3 februari 2026 kl 18:30.
INNEHÅLL OCH MÅL
Att erhålla grundläggande kunskaper för VHF/SCR-certifikat.
Kursen hjälper dig till ett säkrare sätt att hålla kontakt på sjön – med telefon, väderinformation, trafikvarningar etc.
. Allmänt om VHF och VHF-nätet
– DSC, GMDSS
– Sjösäkerhet och radiotrafik.
– Nödtrafik.
UPPLÄGG
Kursen omfattar tre sammankomster med teori och radioträning samt en träff med skrivning.
FÖRKUNSKAPER
Det enda som behövs är ett stort intresse!
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Inte fastställt

BRA ATT VETA

Startdatum är preliminärt, invänta alltid kallelse från oss!
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

Fartygshelg i Malmö – Du kan bli VIP.

Båtklubbarna i Malmö har fått förhåndsinbjudan till detta eventet. Se nedan:

”Med anledning av den stora mängd fartyg som är på besök i slutet av nästa vecka och helg översänder jag här en förhandsinbjudan till era medlemmar.  Jag kan
tänka mig att det är många som är intresserade av segling och vill komma på föredraget om 12:an ”Princess Svanevit”.

Jag skickar info om både besöken i stort och om föredraget om Svanevit.

Vill ni skicka ut detta till medlemmar på lämpligt sätt är det givetvis kul. I nästa vecka går inbjudan också ut till allmänheten, så detta är lite av ”VIP-inbjudan”. 

Länk till anmälan: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/f55176ae-3ae3-4247-92d2-4cd1b267f2fd?displayId=Swe3444893

Hamnkontoret 2025-05-23

Hej medlem!

* I morgon lördagen den 24:e maj är det loppis här i hamnen, se tidigare inlägg,

* Vill påminna om att årsräkningen skickades ut efter stämman som var den 23:e april och att avsändaren då inte var kansli@lagunen.nu utan:

Andelshamnen Lagunen i Malmö Ek förening <faktura-no-reply@fortnox.se>

Så har det varit i flera år men många glömmer detta och tror således att det inte kommit någon faktura för skräppostmappen besöker de bara sporadiskt – den hamnar titt som tätt där verkar det som – .

* Angående fakturan. alla medlemmar har fått faktura, även ni som satt era platser för uthyrning. Medlem som fått plats uthyrd och är berättigad till intäkt får intäkten utbetald i juni, åxå det precis som vanligt.

* Det finns en liten båt här inne i klubbhuset fylld med gosedjur om nåt barn vill leka…. Någon som inte vet reglerna tar en av nallarna som ligger där och använder den som kudde när hen lägger sig i soffan. Regeln säger att ” Klubblokalen är inte ett sovrum”… INGEN får sova i klubbhuset.

* Enligt vår kalender är det sommar om 9 dagar, tycker personligen det är lite ruggigt där ute då jag fortfarande har samma utstyrsel på mornarna som jag haft hela vintern men helt plötsligt är det nog dags för shorts o klänningar o solglasögon, det blir mer folk i rörelse i hamnen, fler bilar på parkeringen, fler medlemmar som känner för att grilla/fika här på området osv.

* Det finns 547 båtplatser här på Lagunen, flertalet av båtplatserna används inte bara av en person utan medlem har många gånger partner/polare/familj med sig ut. Ni är alla med i samma förening med samma grundsyfte och det är att ha en båt  att använda. Vilken sorts båt och vilken storlek är egalt, likaså om syftet med båt är äventyr, bryggsegling, fisketurer eller…. Ni har alla samma rättigheter och samma skyldigheter. Mycket av sådant tas upp i er hamnordning. Att man uppför sig ordentligt och tar hänsyn till varandra – Lagunen är ju på sätt och vis er gemensamma ” sommarstuga” –   tas ej upp i hamnordningen då det är något som är självklart. Ni kan många gånger bli flera sällskap som ska samsas om samma yta så då behöver ni snacka med varandra på ett sunt sätt så stämningen inte blir infekterad.  Ingen är viktigare än någon annan. Har sagt det förut, i en förening är ”Jaget ” sekundärt.

* När jag talar om det där gemensamma….. det är märkligt att varje år så försvinnner det massa bestick från köket. Vi har fått in bestick som gåvor och även köpt nytt, men hux flux är allt borta…. Att det kommer in någon metallsamlare och snor saker för att sälja till nån skrothandlare finns inte på kartan utan detta är tyvärr medlemmar som glömmer lämna tillbaka.

Medlemmar möblerar ibland om ute vid grillplatsen för att det ska passa just dem, när de är klara går de sen bara hem och tycker någon annan, – kanske jag som personal – ska ställa tillbaka grejerna. Skärpning för böfvelen.

* Trevlig Nyhet….. Det har gjorts iordning ett område för Dart – kasta pil – ute vid glasverandan och kommit upp lite mysigare belysning. Pilar och kritor finns i en ask inne i köket , om man använder dem lägger man tillbaka dem när man är klar.

* Ja det var allt för idag. Det haglar just nu, har semester vecka 15, och på onsdag nästa vecka stänger vi hamnen kl 12 eftersom torsdagen är en röd dag.

Klart slut

Hamnkontoret / Lagunen / Pia

Sommaren är här – men det innebär inte att det är OK för oss att bete oss som idioter…

Tro mig – detta är inte den typ av inlägg jag gärna skriver som inledning på säsongen, men nu har det varit tjafs i klubbhuset och bråk för att medlemmar och medlemmar med gäster inte kan bete sig på ett civiliserad sätt. Samtidig har jag medlemmar som kommer till mig och styrelsen och berättar att man undviker klubbhuset för att det är stökigt i köket och fullt av folk som gapar och skriker.

Så kan vi inte ha det! Klubbhuset tillhör oss alla – det innebär att vi visar varandra hänsyn och beter oss trevligt mot varandra. Det innebär att vi städar efter oss, håller volymen på en rimlig nivå och hjälps åt att hålla det rent och i ordning. Än så länge är det öppet för medlemmar att samlas, men även ha med sig gäster till klubbhuset så länge man inte exkluderar andra medlemmar från att använda faciliteterna. Ett bra tankesätt kring klubbhuset är att du är gäst hos någon annan – de andra medlemmarna som håller till eller önskar att hålla till i klubbhuset. Om du inte fixar det och någon medlem säger till och upplyser om våra stadgar och hamnordning kan du med 99% säkerhet utgå från att det är du själv och inte medlemmens som påpekar att du stör som är problemet – så enkelt är det. Ska man som medlem bjuda in gäster, och ni blir många kan det vara bra att använda utomhusköket i störst möjlig grad så det relativt lilla köket inne även är tillgänglig för andra medlemmar. Ett bra sätt att undvika konflikter är även att inte dra in flera gäster än det du som medlem kan gå god för och hålla ordning på. Kom även på att varje medlem har ETT extra parkeringstillstånd för gäster. Missbruk av detta kan leda till att entretag’en låsas.

Med det sagt – när medlemmar har sammankomst är det tillåtet för enskilda medlemmar eller mindre sällskap att visa hänsyn och inte insistera på ”rätt” till visst bord eller yta. Och här är det på plats med ett bonustips – om medlemmar som du inte känner eller vågar prata med s e r likartade ut – t.ex en rad blonda norrmän – så betyder det inte nödvändigtvis att de tillhör samma sällskap. Tänk på det innan du hetsar upp dig över att ”dom ockuperar all yta”. Det här är rätt självklart egentligen.

En viktig sak att vara medveten om är att vi står inför en enorm investering i hamnen. Den hänger på att vi kan fortsätta vara attraktiva för våra husbilsgäster. Om vi får ett dåligt rykte pga hög musik och gap och skrik så kan det drabba alla medlemmar på ett mycket tydligt sätt i plånboken. Så – är ni i hamnen och i klubbhuset – bete er som ni är gäster och vis hänsyn till andra medlemmar.

Som ordförande har jag tillräckligt med saker att sköta i hamnen och pill med min egen båt för att dessutom ha tid att sringa runt som barnvakt för medlemmar som inte kan sköta sig. Jag kommer ta upp med styrelsen redan på nästa möte hur vi som förening ska sköta det när medlemmar inte klarar att bete sig på ett hänsynsfullt sätt mot övriga. Inför säsongen 25 – låt mig slippa tjata om detta och förtöjningar och istället leda en positiv utveckling i Lagunen.

Mvh

Runar Åsly

Ordförande

Farväl Fredrik

Farväl Fredrik

I onsdag tog vi farväl av en riktig kämpe. Fredrik ställde alltid upp klubben och hjälpte till där han behövdes. Det sista Fredrik gjorde var att hjälpa till att rensa upp och färdigställa marken längst ner i hamnen. Därför hedras han med en egen liten gränd just där.

Ordförande har ordet.

Jag vill få tacka alla som deltog på gårdagens stämma och bidrog till att hålla liv i föreningsdemokratin. På styrelsens vägnar vill jag även få tacka för förnyat förtroende och för glada tillrop under och efter stämman. Eftersom en hel del av våra medlemmar inte hade tillfälle att närvara på stämman väljer jag att lägga ut mitt anförande från stämman.

Visionsinledning – Stämman Lagunen 2025
Under 2024 och det som gått av 2025 har styrelsen lagt det mesta av vår tid på att tänka långsiktigt och att jobba med ekonomifrågor. Vi har stött och blött olika sätt att finansiera nödvändiga investeringar och underhållsbehov, utrett möjligheterna för att öka föreningens inkomster. Vi har också städat i vår ekonomi genom att plocka bort onödiga utgifter som tex dubblerade telecom avgifter, försäkringar och annat.
Vi har även assisterat hamnkaptenen i arbetet med att få på plats en underhållsplan för hamnen så både han och styrelsen får en bättre, mer förutsägbar struktur att jobba vidare efter. Styrelsen börjar bli rätt samkörda, och jag kan med stolthet säga att vi börjar få relativt bra koll på läget och den komplexitet och historik som är Lagunen.

Innan vi går vidare med dagordningen, vill jag ta några minuter och prata från hjärtat – som ordförande, som medlem och som en av många som lägger tid och engagemang på Lagunen.

Vi är en andelsförening. Det betyder att vi äger hamnen tillsammans, och det betyder också att vi bär ansvar tillsammans. Ansvar för hur det ser ut här, hur hamnen fungerar – och hur den ska vara i framtiden. Vi är i runda svängar 550 medlemmar som delar detta ansvaret.
Och det är därför vi har en styrelse. I en förening som vår kan inte varje enskild medlem vara deltagande i alla beslut. I stället måste några ha mandat att hålla ihop helheten. Att fatta beslut, också när de är tuffa. Vi har blivit valda av er – inte för att förvalta status quo, utan för att göra det som behövs för att Lagunen ska vara en attraktiv, trygg och fungerande hamn nu och i många år framöver.
Den sittande styrelsen står inför en rejäl utmaning. Våra bryggor är gamla. Det är inget nytt. Redan tidigare stämmor har beslutat att de behöver bytas ut – och vi i styrelsen har lagt mycket arbete på att närma oss frågan på ett klokt, hållbart och ekonomiskt ansvarsfullt sätt. Två bryggor är redan utbytta, men de kvarstående är minst lika uttjänade.

Jag vet att det finns röster som säger: “kan vi inte bara laga dem?”, “det blir billigare”. Och jag måste vara helt ärlig: jag tror inte att de som säger så egentligen tror på det fullt ut. Det är nog mer ett uttryck för en högst rimlig oro för ökade kostnader. Kostnader som man inte vill vara del av att ta nu, utan hellre vill skjuta på framtida båtägare kanske när man själv har avslutat sitt båtliv.
Men att lappa och laga är varken billigare eller bättre. Och vi har inte längre den typ av ideell arbetskraft som fanns på 80-talet för att göra jobbet själva. Senast i veckan var det en lång artikel i Sydsvenskan om bristande engagemang och hotet mot de ideella föreningarnas existens. Att renovera våra bryggor är inte ett realistiskt alternativ.

En annan viktig förändring som påverkar oss alla är arrendet från Malmö stad. Det har länge varit lågt, men från och med 2023 förhandlade vi fram ett tufft avtal med kommunen där arrendet ska upp från ca 70 tusen till ca 1.4miljoner över en tioårsperiod. Detta i 2023 års penningvärde, vilket innebär – att som våra andelar – kommer arrendet att indexregleras. Rent praktiskt betyder det att arrendet för varje år kommer utgöra en allt större del av våra totala avgifter – oavsett om man är båtägare i en hyreshamn eller i Lagunen.
Det gör att skillnaderna i avgiftsnivåer mellan hamnarna minskar procentuellt – eftersom vi alla betalar liknande arrenden. Skillnaden är att vi i Lagunen har en insatsmodell – vi bidrar till att äga, och vi har som mål att, trots ökade arrenden, fortfarande ligga lägre i totala avgifter än hyreshamnarna.

Vi har en husbilsparkering. Då den anlades var det en hel del kritik mot att vi andelsägare skulle förfördelas till fördel för husbilsägarna i vår egen klubb. I dag genererar husbilarna omkring 1,5 miljoner kronor per år. Det är en styrka. Och vår långsiktiga målsättning är att använda dessa intäkter till att finansiera bryggbytet – steg för steg. Faktum är att vi i styrelsen vill för föreningens bästa utöka antalet husbillsplatser och investera i förbättrade faciliteter både för medlemmar och husbilsbesökande. Vi tror på att vi med god planering och ekonomisk disciplin kan utnyttja inkomsterna från husbilarna för att genomföra den nödvändiga investering i bryggor vi står inför samtidigt som vi kan hålla avgifterna i paritet med inflationen.

Att hålla medlemsavgifterna så låga som möjligt har varit en del av premisserna i Andelshamnen Lagunen. Men det viktigaste är kanske inte bara avgiftens storlek – utan värdet av en plats i Lagunen. Styrelsens uppdrag är att leda detta värdeskapande, men vi alla är ansvariga för att hjälpas åt att förvalta detta på bästa möjliga sätt.

Vi vet att det finns en oro bland vissa medlemmar över att det är svårt att sälja sin plats. Det sägs att det beror på att avgifterna har ökat och att det blivit för dyrt – men det är kanske inte hela sanningen. Lagunen grundades 1982. Många av dagens andelsägare har varit med i decennier – några ända sedan starten. Det sker nu en naturlig generationsväxling. Och det är inte bara båtlivet som har förändrats – hela vår livsstil har.

De av er som sitter här och hade småbarn på 80 0ch 90 talet – minns ni hur det var när ni hade barn hemma? Det var oftast ni som föräldrar som bestämde vad familjen skulle göra på sommaren. Man valde båtsemester, husvagn eller stuga – och barnen följde med.
Idag ser det annorlunda ut. Många barns fritidsintressen styr hela familjens kalender. Fotbollscuper, ridläger, träningar – och det påverkar vilka val man gör. Båtlivet har fått hård konkurrens så det handlar alltså inte bara om ekonomi, utan om hur hela vardagen och prioriteringarna i familjer har förändrats. Det är därför inte konstigt att det just nu finns ett större utbud än efterfrågan på andelsplatser.

Men allt är inte mörkt! Malmö stad vill växa och bli en halvmiljonstad – och i samtal med stadens politiker har vi fått veta att tidigare planer på nya båthamnar vid Glasbrukskajen och i Nyhamnen har lagts ner. Det innebär att Lagunens läge och funktion blir ännu viktigare i framtiden där vi i styrelsen ser det som vårt ansvar att bygga ett Lagunen som är värt att investera i – och värt att vara kvar i. I detta ingår självklart fungerande bryggor.

Vad annat skapar värde? Jo, det gör goda faciliteter: fri parkering, tillgång till klubbhus, grillplatser, trivsel. Det gör också ekonomisk stabilitet, förutsägbarhet, och tydliga regler. När vi tar ut avgifter för brott mot hamnordningen, är det inte för att ’styrelsen vill dra in pengar på allt’ som vissa gillar att sladdra om på hamnplan – det är däremot ett av få styrmedel vi har för att skapa ordning och trygghet i hamnen. Dessa extra avgifter är inte primärt en inkomstkälla – det är en metod för att upprätthålla kvalitet och trivsel – och därmed värde för alla våra andelsägare.

Avslutningsvis: Vi i styrelsen gör detta arbetet ideellt. På vår fritid. Och vi gör det för att vi bryr oss. Men vi är helt beroende av att vi håller ihop som förening. Av att vi pratar öppet, sakligt och med respekt. Också när vi tycker olika. Jag känner mig prestigelös i min roll som ordförande. Jag – och hela styrelsen – är fullt beredda att kliva åt sidan om föreningen vill gå vidare i en annan riktning med någon som vill saker för Lagunen som passar era åsikter bättre. Men vi måste vara ärliga med en sak:

Ni kan välja bort den här styrelsen. Men ni kan inte välja bort styrelsens uppgifter och ansvar.


Så mitt hopp idag är att vi lyfter blicken tillsammans. Att vi ser vad Lagunen kan vara – inte bara vad den en gång var. Och att vi inte bara pratar om vad det kostar – utan att vi tillsammans pratar mer om Andelshamnens sanna värde.

Tack för ordet och välkommen till ett nytt båt år i vår underbara hamn!

Runar Åsly – Ordförande Andelshamnen Lagunen

Tack Fredrik!

Det är med stor sorg vi mottagit nyheten att Andelshamnens Fredrik Andersson lämnat oss efter lång tids kamp med cancern. Fredrik har under många år bidragit mycket i Lagunen, båda genom sin personlighet och genom sin yrkeskompetens. Han var aldrig rädd för att ta i eller hjälpa till vare sig ute på hamnplan eller i styrelserummet. Jag har haft förmånen av att sitta i styrelsen med Fredrik sedan jag blev invald för fyra år sedan och har under tiden utvecklat en stor respekt och god vänskap med honom. Den sista kontakten vi hade var för några veckor sedan när han skrev till mig och beklagade att han tyvärr inte kom på styreslemöte. I dag flaggar vi på halv stång i Lagunen för Fredrik. Låt oss alla inspireras av den Lagunen anda och den kärlek till hamnen och platsen Fredrik hade in i det sista. Det gör mig ledsen att han inte fick uppleva Götakanal med båt innan han dog samtidig som jag som canceranhörig är övertygad att han får det bättre nu när han äntligen får vila.

Vila i frid Fredrik – du kommer saknas oss!

För styrelsen och Lagunen,

Runar Åsly, Ordförande

Så som vi kommer minnas Fredrik. Stark, hårt arbetande med ett välkomnande leende.