
Loppis

Den trivsamma familjehamnen i Malmö
Det är med stor sorg vi mottagit nyheten att Andelshamnens Fredrik Andersson lämnat oss efter lång tids kamp med cancern. Fredrik har under många år bidragit mycket i Lagunen, båda genom sin personlighet och genom sin yrkeskompetens. Han var aldrig rädd för att ta i eller hjälpa till vare sig ute på hamnplan eller i styrelserummet. Jag har haft förmånen av att sitta i styrelsen med Fredrik sedan jag blev invald för fyra år sedan och har under tiden utvecklat en stor respekt och god vänskap med honom. Den sista kontakten vi hade var för några veckor sedan när han skrev till mig och beklagade att han tyvärr inte kom på styreslemöte. I dag flaggar vi på halv stång i Lagunen för Fredrik. Låt oss alla inspireras av den Lagunen anda och den kärlek till hamnen och platsen Fredrik hade in i det sista. Det gör mig ledsen att han inte fick uppleva Götakanal med båt innan han dog samtidig som jag som canceranhörig är övertygad att han får det bättre nu när han äntligen får vila.
Vila i frid Fredrik – du kommer saknas oss!
För styrelsen och Lagunen,
Runar Åsly, Ordförande
Så som vi kommer minnas Fredrik. Stark, hårt arbetande med ett välkomnande leende.
Nu är vattnet påsatt uppe på land, hoppas det blir bra väder för er som vill fixa med båten
Idag tog anmälningslista ned från anslagstavlan, klubbtjänsten fulltecknad.
Dagarna blir längre och säsongen står för dörren. Vi i styrelsen har börjat förbereda oss inför den kommande årsstämman i april, där vi hoppas att så många medlemmar som möjligt deltar. Jag erkänner att tidigare stämmor har varit långdragna och ibland sega tillställningar. Trots viss förbättring har vi fortfarande dragit ut på tiden längre än nödvändigt. I år ser det dock ut som att vi kan genomföra en mer effektiv stämma, då vi har färre motioner från medlemmarna och betydligt färre propositioner från styrelsen. 😉
Det betyder dock inte att stämman är mindre viktig. Ett av de stora ämnena som kommer att diskuteras är finansieringen av det pågående bryggbytesprojektet, där mycket har hänt, och framför allt flera av förutsättningarna har förtydligats sedan vi startade. Man kan säga att sättet vi valde att jobba med första bytet har varit fördelaktigt då det klargjort en del saker som vi nu har möjlighet att korrigera för att hitta en optimal lösning när vi går vidare.
En kort sammanfattning: Vår ursprungliga plan att ta in en extra avgift till en bryggfond fick vi släppa eftersom det skulle innebära en stor skattebelastning i form av moms och bolagsskatt. Samma sak skulle gälla om vi fonderade intäkterna från ställplatsen, vilket tidigare röstades ner på stämman. Den mest förmånliga lösningen som kvarstår är att finansiera projektet genom ett banklån.
Efter ett omfattande arbete av Patrik Lilja och Ulf Löfberg är vi nu i dialog med en bank som har gett oss ett positivt förhandsbesked, vilket vi planerar att arbeta vidare med. Styrelsen anser att detta är den mest rättvisa och hållbara modellen för medlemmarna, då kostnaden sprids ut över tid istället för att belasta medlemmarna vid ett enstaka tillfälle.
Samtidigt jobbar bryggruppen vidare med att ta fram kalkyler och en plan för nästa etapp av bytet. Vår ambition som vi arbetar utifrån är att genomföra projektet i två steg, där den första etappen ska vara klar till säsongen 2026. För att klara detta är det dock många bitar som ska falla på plats och som vi behöver dra i samtidigt.
”Men lån kostar ju pengar?” tänker du kanske – och det är en rimlig tanke. Planen är att lånen ska betalas av genom intäkter från ställplatsen. För att öka intäkterna har vi under längre tid diskuterat en utökning av antalet ställplatser genom att arrendera mer mark söderut.
Detta har dragit ut på tiden av flera skäl. Dels har vi avvaktat arrendeförhandlingarna, och dels har det förekommit missförstånd kring vilken yta vi menade i dialogen med kommunen. Nu är dock samtalen igång!
Ytterligare en utmaning är att fler ställplatser kräver större kapacitet för duschar och toaletter. Att bygga en ny byggnad för detta har bedömts som för kostsamt och riskerar att försena bryggutbytet. Istället planerar vi att bygga om det befintliga duschutrymmet för att möta det utökade behovet. Detta innebär att bastun tas bort, vilket styrelsen anser är en acceptabel kompromiss då bastun används av få medan fler toaletter och duschar gagnar samtliga medlemmar och bidrar till ökade intäkter.
En emotionell händelse är den kommande rivningen av kappseglingsklubbens starttorn. Tornet är i så pass dåligt skick att det utgör en säkerhetsrisk. Eftersom seglarna inte längre använder det som tidigare, har styrelsen beslutat att det ska rivas snarare än renoveras. Detta kommer att ske inom de närmsta veckorna – ett landmärke går i graven.
Seglarna är duktiga på att skapa aktiviteter i hamnen och jag vill passa på att uppmärksamma en segeltrimskväll onsdagen den 12/3. Det är inte bara för kappseglare, utan för alla som är nyfikna på hur man får sin segelbåt att röra sig bättre. Kvällen kommer att ge praktiska tips om hur du kan optimera båtens trim för ökad komfort, säkerhet och effektivitet. Mer information finns på kappseglingsklubbens och båtsällskapets Facebooksidor.
Jag vill passa på att önska alla medlemmar en god försäsong! Jag hoppas att denna genomgång har gett en bra överblick och att ni blir nyfikna på att delta i årsstämman. Jag har fullt upp med att få min egen båt klar inför säsongen och kommer att vara mycket i hamnen framöver. Ser du mig vid klubbhuset – tveka inte att komma fram och snacka!
Mvh, Runar
Segeltrim är spännande och kan göra stor skillnad för hur båten beter sig. En feltrimmad båt kan vara tung och styra och obekväm att vara ombord i. Dålig trim gör båten svårare att kontrollera och kan verka skrämmande för dom som inte är vana. Onsdag 12/3 kl 18:30 kommer vi under några timmar att prata om vind, segel och vad alla de olika linorna gör med våra segel. Tanken är att starta ganska enkelt och anpassa till frågor och funderingar från deltagarna under vägs.
Det är kappseglingsklubben som arrangerar, men träffen är öppen för alla som är intresserade att lära mer om hur man utnyttjar vinden bäst möjligt. Träffen är även ett bra tillfälle att stifta bekantskap med aktiviteten i Seglarklubben. Mer info kommer löpande på Facebook. Det uppskattas om intresserade anmäler intresse där. Varmt välkomna till klubbhuset.
Dags att utbilda dig inför sommarens båtsäsong.
Missa inte våra populära kurser där du får lära dig allt(nästan) om båtar och båtliv. Vi kommer att börja med förarintyg som är det första intyget enligt Nämnden för båtlivsutbildning (batlivsutbildning.se).
För att examineras i kustskepparintýg krävs Båtpraktik som brukar anordnas på klubben. Eventuellt kan starten för Kustskepparintyget flyttas till slutet av sommaren/hösten beroende på intresse.
Förarintyg
Pris 2400 kr exkl material och examination. Förhörsavgiften 650 kronor tillkommer. Mer information om examination under kursen.
Start onsdagen 5 mars 2025 kl 18:30
INNEHÅLL
Kursen innehåller:
– Svenska sjökort, symboler och förkortningar
– Navigering (grunder)
– Lämplig båtutrustning
– Säkerhet, sjömanskap och sjukvård
– Miljö
– Väder och vind
– Lagar och regler
– Knopar
– Fyrar och landmärken
UPPLÄGG
Innefattar 7 träffar plus 1 examinationstillfälle.
Båtpraktik (rekommenderas men är inget krav) kan anordnas i samband med kursen till en kostnad av ca 600 kronor.
FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs. Deltagaren skall under kalenderåret fylla minst 12 år.
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Kursmaterial kan du beställa av Henrik via mail henrik@yachtschool.se.
Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 931 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
BRA ATT VETA
Vid godkänd examination registreras du.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
KustskepparIntyg
Pris 2400 kr exkl material och examination
Start onsdagen 7 maj 2025 kl 18:30.
UPPLÄGG
Innefattar 7 träffar samt 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften 650 kronor tillkommer. Mer information om examination under kursen.
INNEHÅLL
Du får lära dig bl a mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och SRC/VHF. Kustskepparintyget fodrar ingående kunskaper om de internationella sjövägsreglerna, fartygsljus, ljud-och ljussignaler, sjökort, fyrbelysningssystem, säkerhet och sjömansskap.
MÅL
Kursen leder fram till ett kustskepparintyg som är ett krav för att föra fram båtar som är minst 4 x 12 m. Kostnad för examinationen tillkommer.
FÖRKUNSKAPER
Förarintyg (ett krav för examination) samt genomförd båtpraktik. Krav för examination är fyllda 15 år.
KURSLEDARE
Ej klart
KURSMATERIAL
Kostnad för material tillkommer. Samma bok som används i förarintyg. Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 93 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
VHF-SRC Din livlina till land med praktik
Pris 1400 kr inkl material exkl examination. Förhörsavgiften 650 kronor tilkommer. Mer information om examination under kursen.
Start datum, juni 2025 kl 18:30.
INNEHÅLL OCH MÅL
Att erhålla grundläggande kunskaper för VHF/SCR-certifikat.
Kursen hjälper dig till ett säkrare sätt att hålla kontakt på sjön – med telefon, väderinformation, trafikvarningar etc.
. Allmänt om VHF och VHF-nätet
– DSC, GMDSS
– Sjösäkerhet och radiotrafik.
– Nödtrafik.
UPPLÄGG
Kursen omfattar tre sammankomster med teori och radioträning samt en träff med skrivning.
FÖRKUNSKAPER
Det enda som behövs är ett stort intresse!
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Inte fastställt
BRA ATT VETA
Startdatum är preliminärt, invänta alltid kallelse från oss!
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000
Motioner till stämman skall skickas/lämnas in senast den 31/12
Säsongen 2024 är definitivt över. Ute är det grått, vått och trist som bara en skånsk vinter kan vara. Det är nollgradigt och jag sitter och skriver på det som skulle varit ett höstbrev, men som nu istället blir ett definitivt avslut på säsongen.
Det har varit ett händelserikt år med mycket aktivitet, men när jag kikar framåt är det fortfarande mycket att ta tag i. Den enskilt största aktiviteten i år genomfördes väl egentligen förra året i och med byte av bryggorna F och G. Feedback från andelsägare på dessa har börjat trilla in i vår feedback enkät och efter en säsong verkar det som om de allra flesta är mycket nöjda med lösningen. Sen finns det såklart saker att göra bättre till nästa gång, men den feedback vi har fått så långt är mycket konstruktiv.
Styrelsen och bryggruppen har börjat kika på nästa steg i processen och en budgetoffert på själva bryggorna är inbegärd för att vi sedan ska kunna gå vidare och se på olika möjliga finansieringslösningar. Många är såklart nyfikna på HUR det ska se ut, men där är vi inte riktigt klara än. Det som är relativt säkert är att vi kommer fortsätta spåret med Y bommar, men behålla pålar för de största platserna. Att bredden på platserna inte helt matchar moderna båtars design är något vi kommer behöva ta in i arbetet med nya bryggor och som kan komma att påverka enskilda medlemmar i framtiden. Det är även styrelsens plan att försöka genomföra resterande byten i två ungefär lika stora omgångar. Hur det går får vi se när vi har arbetat vidare med finansieringen. En sak som är klar är att vi inte kommer be medlemmarna om extra inskott som tidigare, utan vi kommer att kika på extern finansiering.
Som ni känner till har det temporära bygglovet för de privata förvaringscontainrarna som tidigare fick stå på vårt område nu gått ut och vi får inget nytt bygglov för containrar, varken på samma eller ny plats i hamnen. Malmö stad vill inte ha någon form för containerförvaringslösning på Lagunens område. Det har lett till att vi nu har börjat skissa på en alternativ lösning där vi ser för oss ca 30 kallförråd á 4m2 till en estimerad årshyra på 3000;- Det har tidigare varit lite intresse för att hyra förråd, men om du är intresserad tar vi gärna din intresseanmälan i formuläret här. (https://forms.gle/6zWkNy978awsvfjp7)
En sak som inte varit bra alls i år är en hel del olika incidenter medlemmar emellan. Det har varit hotfulla beteenden i klubbhuset, konflikter vid inkörning till hamnen, överträdelser av hamnordning och brist på hänsyn till övriga medlemmar. Jag skulle önska att det var onödigt att påpeka det, men sånt är fullständigt oacceptabelt. Vi i styrelsen försöker att göra ett jobb med att förvalta hamnen och är varken polis eller barnvakter för vuxna som inte kan eller vill uppföra sig civiliserad. De senaste årens eskalering av sociologiska problem har gjort att vi har och kommer fortsätta jobba med olika stadgeändringar för att ge oss verktyg att lättare bli av med medlemmar som inte kan sköta och uppföra sig i hamnen, men det är inte för att vi önskar utnyttja det…
Under hösten har det genomförts en uppgradering av olika delar av landplatsen. Tack vare en stor insats och omfattande idéelt arbete av framförallt styrelsens Fredrik Andersson har landplatsytorna nu fått nytt bärlager och yta till en avsevärt lägre kostnad än vad som är normalt. I tillägg har Hamnkaptenen genomfört en välbesökt klubbtjänst där det städades ordentligt på landplatserna. En stor och onödig kostnad som upptäcktes under röjningen var bortforsling av tryckimpregnerade brädor som fanns lite överallt. Därför vill jag poängtera – det är medlemmarnas ansvar att hålla sin landplats städat och plocka bort onödig bråte så det inte ser ut som en dumpningsplats på våra ytor.
Avslutningsvis vill jag uppmana er alla att komma förbi i hamnen under vintermånaderna och se till era investeringar. Era båtar saknar er och behöver lite kärlek under vintern också! Passa på att kolla era vaggor/stöttor, samt presenningar och tält. För båtar i vattnet kan det vara bra att se över förtöjningarna och fendrar ibland. när ni ändå är i hamnen så passa på att ta en sväng inom klubbhuset och se om det finns andra andelsägare där. Prata lite och bygg gemenskap medan ni längtar till 2025 års båtsäsong.
Det var väl det. Det blev mycket denna gången, så mitt nyårslöfte för 25 får bli att uppdatera med frekvent. 😉 Jag vill med detta önska alla andelsägare och anställda en god jul och ett gott nytt år. Jag vill också passa på att tacka Pia, Simon och Janne, samt styrelsen för insatsen under det gångna året. Om två veckor vänder det – då laddar vi för säsongen 2025!
God jul och gott nytt år!
Runar Åsly
Ordförande
Hej, det behövs en 15 st deltagare till klubbtjänsten för säsongsavslutet, den där alla saker bärs in – bänkar, vattenslangar – och lite annat som finns att göra. Skicka mig ett mail om du kan, arbetet startar kl 9:00, ta med oömma kläder och egna arbetshandskar , regnkläder kan behövas för jobbet är utomhus.
Nere vid staketet som vätter mot limhamnsfältet står/ligger det skruttiga gamla jollar/kanoter/eller vad det nu är, ser ut som en soptipp där nere.
Hamnkaptenen säger att är dessa grejer något som ägaren tycker är värdefullt så skall ägaren ta bort dem därifrån, det som ligger kvar den 26/10 kommer att destrueras.
Mvh Hamnkontoret / Pia