Så var det höst igen med allt vad det innebär…

Kära medlem. Hösten är här och visst har det varit en fantastisk säsong? Själv har jag seglat ungefär 2000NM – så även om jag inte är i klass med Spiket – hamnens Atlantkorsare har det blivit en del segling! Det börjar bli dags att plocka upp våra båtar och i och med det kommer det bli ”kamp” om våra gemensamma resurser så som klargöringsbrygga, mastkran, kranbil, mastplats, mastbod (mycket tjafs för seglare här – på hösten vill man helt klart ha motorbåt….) För att det ska gå så smidigt som möjligt vill jag be er alla om att smöra er med lite extra tålamod, men även komma ihåg mantrat jag försökt dra i sedan jag blev ordförande – detta är en Andelshamn där vi är medlemmar och dör det finns andra medlemmer med samma rättigheter OCH skyldigheter som dig själv. Så – var generös, visa hänsyn och kanske till och med erbjud hjälp till en ensam föreningsmedlem som sliter med avmastning, att få upp båten eller vad det nu måste vara. Det blir trevligare då – för alla.

På temat – jag har efter ett långt samtal med hamnkaptenen fått ta del av den frustration en del av er känner över att ”någon” tar sig till rätta i strid med hamnordning i mastskjulen. Efter att ha sett själv måste jag tyvärr hålla med hamnkaptenen – så dj.la illa är det väl ändå inte! Det det gäller är master med fasta radarantenner och annan skrymmande fastmonterad utrustning. I går var det styrelse möte och vi tog upp frågan. Vi kommer ändra i hamnordningen och specificera tydligare vad som gäller, men än så länge: Har du fastmonterad utrustning som är komplex att ta bort (häri räknas INTE stående rigg och spridare) – snacka med hamnkaptenen och få angett en plats. Över lag gäller även här – använd huvudet och visa hänsyn – det är flera som vill ha sina master in för vintern. Masten kan behöva ligga på ”rygg” för att ta minst möjlig plats. I så fall är det mastägarens – inte grannarnas ansvar att surra fast/vaddera så masten tar så lite plats som möjligt och inte riskerar skada övriga master. Kom även ihåg att master ska märkas med dekal och adresslapp.

Medan jag är inne på hamnkaptenen – han har ett jobb att göra. I bland kan man ha åsikter om vad han gör, vad styrelsen gör eller inte gör och man vill ventilera dessa åsikter med någon. För att hamnkaptenen ska hinna med sitt jobb ber vi i styrelsen lägga på ett filter och andas några gånger innan ni erbjuder hamnkaptenen era åsikter. Med 550 medlemmar i hamnen kan det lätt bli i överkant av vad Janne har tid och kapacitet att hantera. Medan vi gärna tar feedback och förslag till förbättringar som framläggs konstruktivt, så påverkas få i någon positiv riktning av rent gnäll. Om du har feedback till oss i styrelsen och inte får tag på oss i hamnen – skicka ett mail till styrelsen@lagunen,nu så börjar vi där. Jag tar gärna ett snack i hamnen också om det finns behov för att ventilera. 🙂

Snart är det dags för stämma. Datumet är satt till 24/11. Vi i styrelsen jobbar för att presentera en rad ny förslag och vi kommer bland annat ha konkreta förslag för några större investeringar, men även förslag till hur ökningen av avgifterna för arrendet ska fördelas. Så det blir något bra och något mindre bra. För att vara med och påverka räknas alla, så se till att blocka kalendern redan nu och kom på stämman.

Önskar er alla en trygg och smidig avslut på säsongen. Ta det lugnt och hjälp varandra att få ordning på båtar och hamnen inför vintern – den kommer så alltför snabbt!

Kurser i höst

Hej medlem!

Nu kommer hösten krypande och det finns kanske planer att gå en kurs. Henrik de Vries håller denna höst nedan listade kurser:

Förarintyg
Pris 2200 kr exkl material och examination
Start Onsdagen 12 oktober 2022 kl 18:30
INNEHÅLL
Kursen innehåller:
– Svenska sjökort, symboler och förkortningar
– Navigering (grunder)
– Lämplig båtutrustning
– Säkerhet, sjömanskap och sjukvård
– Miljö
– Väder och vind
– Lagar och regler
– Knopar
– Fyrar och landmärken
UPPLÄGG

Innefattar 7 träffar plus 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften 625 kronor betalas kontant till förhörsförrättaren vid examinationstillfället. Ta med legitimation och intygsbok (om du har) vid examinationstillfället.
Båtpraktik (rekommenderas men är inget krav) kan anordnas i samband med kursen till en kostnad av ca 500 kronor.
FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs. Deltagaren skall under kalenderåret fylla minst 12 år.
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Kursmaterial kan du beställa av Henrik via mail henrik@yachtschool.se.
Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 931 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
BRA ATT VETA
Vid godkänd examinationregistreras du på Nämnden k. Boken, som är skriven på svenska, engelska, tyska, franska och spanska, kan du fylla på med fler navigationsintyg. Hyr du båt utomlands är boken ett måste.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

KustskepparIntyg
Pris 2200 kr exkl material och examination
Start onsdagen 4 januari 2023 kl 18:30.
UPPLÄGG
Innefattar 7-8 träffar samt 1 examinationstillfälle. Förhörsavgiften 500 kronor betalas kontant till förhörsförrättaren vid examinationstillfället. Ta med legitimation och intygsbok vid examinationstillfället.
INNEHÅLL
Du får lära dig bl a mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och SRC/VHF. Kustskepparintyget fodrar ingående kunskaper om de internationella sjövägsreglerna, fartygsljus, ljud-och ljussignaler, sjökort, fyrbelysningssystem, säkerhet och sjömansskap.
MÅL
Kursen leder fram till ett kustskepparintyg som är ett krav för att föra fram båtar som är minst 4 x 12 m. Kostnad för examinationen tillkommer med 625 betalas till examinatorn på plats. Kursen avslutas med en uppskrivning inför NFB ( nämnden för båtlivsutbildning) godkänd examinator.
FÖRKUNSKAPER
Förarintyg (ett krav för examination) samt genomförd båtpraktik. Krav för examination är fyllda 15 år.
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Kostnad för material tillkommer. Samma bok som används i förarintyg. Ett komplett paket för Förarintyg innehåller:
Fritids skepparen (Utterström)
– Passare, köpes på kursen.
– transportör
– Övningssjökort 93 (väst)
Bra att ta med sig, anteckningspapper, blyertspenna, suddgummi, linjal.
Anmälan till henrik@yachtschool.se
Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

VHF-SRC Din livlina till land med praktik
Pris 1200 kr inkl material
Start datum, maj 2023 kl 18:30.
INNEHÅLL OCH MÅL
Att erhålla grundläggande kunskaper för VHF/SCR-certifikat.
Kursen hjälper dig till ett säkrare sätt att hålla kontakt på sjön – med telefon, väderinformation, trafikvarningar etc.
. Allmänt om VHF och VHF-nätet
– DSC, GMDSS
– Sjösäkerhet och radiotrafik.
– Nödtrafik.
UPPLÄGG
Kursen omfattar tre sammankomster med teori och radioträning samt en träff med skrivning.
FÖRKUNSKAPER
Det enda som behövs är ett stort intresse!
KURSLEDARE
Henrik de Vries
KURSMATERIAL
Inte fastställt
BRA ATT VETA
Teori och skrivning vid fjärde träffen med av NFB godkänd provförrättare. Avgiften på 625:-(2020) betalas direkt till provförrättaren vid skrivningstillfället.
Startdatum är preliminärt, invänta alltid kallelse från oss!
Anmälan till henrik@yachtschool.se

Frågor till adressen ovan eller på telefon 0766-453 000

Ordförandes sommarbrev

…och plötsligt var det sommar och semestertid!

Kära medlemmar i Lagunen!

Tiden flyger iväg och fast sommarvärmen inte riktigt anlänt än, så har det varit säsong för rätt många av oss en längre tid. Med tanke på hur världen ser ut, så är det riktigt skönt att komma ut på Sundet och stänga av omvärlden ibland. Bort från bekymmer och krav och en omvärld som känns mer och mer knäpp.

Jag har i tidigare brev försökt sätta en agenda för vad jag och styrelsen vill att Lagunen ska representera. Jag har pratat om gemenskap, delat ansvar och en välskött hamn med bra faciliteter. För att nå dit måste vi ibland göra saker som inte alla gillar, eller som någon upplever som negativ förändring. El-frågan har varit en sådan fråga, och visst – det finns nimmare tekniska lösningar än det vi valde, men till den kostnadsram som projektet har genomförts inom är vi, och till synes en stor andel av er som er medlemmar, riktigt nöjda.

Nu när säsongen dragit igång går vi över i en ny fas där det börjar hända nya saker. Dessa förändringar leder till att kansliet måste påminna om en del (självklara) saker. En del av dessa är rätt enkla grejer som även går att läsa i hamnordningen. Jag har fått lite feedback – båda direkt, men även via den officiella Facebooksidan att en del upplever dessa påminnelser och krav som något som gör Lagunen “negativt” och odlar rädsla för att göra fel. 

Detta är såklart inte syftet med våra regler. Jag är gammal officer, med allt vad det innebär. Många tror att man som officer gillar regler och ordrar för reglarnas skuld. Så är inte fallet, utan jag fick tidigt lära mig att lyssna efter “chefens intention”. Det vill säga – vad är SYFTET med en viss regel eller order som gavs. Ibland ändrade förutsättningar sig, vilket gjorde att en given order kändes knasig. Det fanns då utrymme för att agera att böja lite på reglerna och agera annorlunda, dock alltid i linje med den ursprungliga orderns syfte.. 

I Lagunen är vi ca 550 medlemmar. Värdet och synen på våra ögonstenar, samt den nautiska kompetens vi besitter skiljer sig enormt inom gruppen. Vår hamnordning är till för att hjälpa till med att sätta en lägsta nivå som alla ska leva upp till. Detta för att vi till viss mån är kollektivt ansvarig för våra bryggor och våra båtar. Vad hjälper det om jag förtöjer enligt alla konstens regler och tar gott hand om min investering, om min båtgranne slarvar med felaktiga förtöjningar och dåligt sjömanskap. Hamnordningen, och de påföljder som Hamnkaptenen disponerar för brott mot den, är även ett sätt för styrelsen och kansli att intervener mot tjafs mellan medlemmar. Om ni är missnöjda med grannens förtöjningar kan ni nu i lugn och ro adressera dessa med hänvisning till styrelse och kansli. Det kan vi ta. Att vissa av reglarna, tex felaktigt placerad märke inte spelar någon roll för dig, innebär inte att det är oviktigt för någon annan. Kravet om märkning på styrbord sida (Stb för – bb akter om man lägger till med akter inn.) är för att underlätta för de som ska kontrollera märkena för att se att rätt båt ligger på rätt plats. Detta blir mindre effektivt om märken sitter lite överallt.

Om vi så ser på syftet med de regler vi har i Lagunen, så är de framtagna för att på ett så bra sätt som möjligt ta hand om gemensam och privat egendom på ett så vettigt sätt som möjligt. Över 40 år har Hamnordningen ändrats och skrivits om ett antal gånger – så även stadgarna. En sak jag önskar mig av oss alla som medlemmar är att vi blir duktigare på att se till SYFTET med våra regler, snarare än att använda felaktigheter eller inkonsekvenser i dom för att skaffa oss fördelar, leta fel, eller kverulera. INGEN i varken styrelse eller kansli har ett oförlöst maktbehov som ska gödas genom att ställa till det och djävlas på ren skånska med hamnens medlemmar. 

Med det sagt. Det finns mycket att jobba med när det gäller förtöjningar i Lagunen…

Att som båtägare sträva efter att allt ska vara shipshape, kan ses på som vissa som någon slags förlegat fåfänga. Jag ser på det som en del av att vara en ansvarsfull skeppare och att visa respekt för den miljön man vistas i. Att ha ordning på sig själv och sin båt är viktigt när det oförutsedda händer. Det är gott sjömanskap helt enkelt. Den amerikanska andra världskrigs amiralen och chef för alla USAs sjöstridskrafter lär ha sagt: “Kännetecknet för en god sjöman är att han aldrig sätter sig i en situation som kräver gott sjömanskap!” Det tycker jag var rätt klokt sagt.

Jag vill ta tillfälle i akt och önska alla Lagunens medlemmar och hyresgäster en glad midsommar och en underbar sommar. Förhoppningsvis ser jag er mer på sundet och mindre i hamn. Den tid vi är i hamn  – låt oss hjälpas åt att ta hand om den och se till att alla våra medlemmar och gäster tillsammans kan trivas och njuta av sommaren i vår egen oas. 

Glad midsommar!

För styrelsen, 

Runar Åsly, Ordförande. 

Reviderad hamnordning

Köra medlem!

Lagunens lagbok – hamnordningen – ligger nu ute här på hemsidan i reviderat utgåva. Det är primärt punkterna 9 El och 11 Båt som fått sig ett översyn, men det skadar inte för samtliga medlemmar att läsa genom och friska upp kännedomen till vilka regler som gäller här i vår andelshamn. Du hittar hamnordningen här https://lagunen.nu/hamnordning-andelshamnen-lagunen/

Senaste styresleprotokollen ligger även tillgängliga. Dom hittar du här https://lagunen.nu/motesprotokoll/

Glad midsommar!

//Runar – Ordförande

Ang bryggrond v 23

Ja då har sommaren börjat, i alla fall om man går efter vilket datum det är, sen att vindjacka o regnskydd fortfarande behövs har med klimatförändringarna att göra, väl, eller så har vi inte lyckats blidka eventuella vädergudar. Vi hoppas så klart på förändring snarast, snart börjar sommarlovet, studentfester – vet att nån kommer ha studentfest här på klubben den 8/6 –  och midsommarfester, sol o bad och vila och olidlig hetta, algblomning, semester, brännmaneter, strömavbrott så all glass smälter, cykelstölder o punkteringar osv.

Som ni alla vet så finns det ett dokument som heter ”hamnordningen” ( den är fn under uppdatering, ny aktuell version kommer inom kort att publiceras på hemsidan ) , det är sas Lagunens bibel. I det dokumentet står det vilka regler samt rättigheter/skyldigheter man som andelsägare åtar sig att följa när man går med i klubben. Under § 1 står det:

Medlem som ej följer nedan angivna regelverk blir erlagd en kontrollavgift vid varje kontrolltillfälle.

Av någon konstig anledning möts vi ändå varje år av förvåning från olika håll när vi efter att ha sett över alla båtar i vattnet – om de har årsmärket fastsatt på styrbords sida i fören, ( DENNA REGEL HAR VARIT UTTALAD SEN 90-TALET , men väldigt svår att följa ) att de har ryckdämpare i de främre förtöjningslinorna och att båten ligger förtöjd ordentligt och inte  blir hängande i akterstolparna vid lågvatten,  att båt har två fendrar på var sida som är nedfällda, ligger innanför de aktre stolparna i vattnet – skickar en faktura med kontrollavgift till de som avviker från reglerna.

Så….. Hamnkaptenen vill låta meddela att nästa vecka, vecka 23, kommer sk bryggrond att göras, alla avvikelser kommer att listas, så du som har båt i vattnet, se till så att allt är som det ska. Eventuella frågor på detta skickas i separat mail, tack…. Måndagen den 6/6 är det Sveriges nationaldag, en röd dag i almanackan o då är vi på Lagunen lediga, skål på det.

Under sommarsäsongen så låter Lagunen betalande husbilsgäster använda duscharna i klubbhuset under sk kontorstid/vardagar, de stängs alltså vid 15:30, så ni vet.

Simon har fått ett striktare schema så att städning av dusch/toa , tömning av sopor, kontroll av bryggor sker numera på ganska fasta tider. Vi tycker alla det fungerar jättebra, vill dock påminna om att Simon inte har till uppgift att hjälpa enskilda medlemmar, han skall heller inte behöva stå och diska upp i köket efter att nån ”glömt” att hen inte var hemma, behöver du som medlem hjälp med något, kontakta Janne eller kansliet. Nu under sommaren så kommer en tjej o städar på helgerna så det garanterat skall vara rent och finnas toapapper i de olika hygienutrymmena.

Har gjort en notering om att laddning av elbil är tillåtet om laddaren har elmätare och använder ett 2/20 uttag…. vet inte vad jag menar men det skulle med ut i detta utskick och har du läsare en elbil vet du vad som menas.

Om några timmar är det slut på denna arbetsvecka, så tack för den här tiden,

Otroligt soliga hälsningar från Lagunens hamnkontor, Pius

Säkerhetskurs 26/6

Mer info https://www.bachmans.se/spages/kurs

Vill du prova på att använda en livflotte, uppblåsbar flytväst och överlevnadsdräkt?

I så fall har du chansen nu!

Lördag 11:e juni – LIMHAMNS SMÅBÅTSHAMN
Lördag 18:e juni – LOMMA HAMN
Söndag 26:e juni – ANDELSHAMNEN LAGUNEN
Kursen startar 10:00

Vad ingår i kursen?
Teoretisk genomgång och praktiska övningar med utrustningen – livflotte, flytväst och dräkter.

  1. Visning och genomgång av utrustningen: vi visar hur allt fungerar och berättar om riskerna, vanliga fel och ger tips. Vi går igenom utrustningen i livflotten och demonstrerar hur denna ska användas.
  2. Praktisk övning: under vår ledning får deltagarna vända livflotten, ta sig in i den, öva med flytvästar och dräkter.Vi tar med all utrustning som behövs, men ni får självklart även testa er egen utrustning om ni vill.

Pris är 300 kronor per deltagare.

Maxantal deltagare per kurs är 15.
Anmälan är bindande och betalning görs vid bokning.
Betalning görs till Swishnummer 123 445 21 16, eller genom köp av artikel kurs här på hemsidan, eller direkt i butiken.
Vänta gärna med betalning tills du fått bekräftat att det finns platser kvar.

Vi måste reservera oss för att kursen kan ställas in om det blir för få deltagare eller på grund av omständigheter vi inte kan kontrollera. Blir kursen inställd, så får man självklart pengarna tillbaka eller om hellre man vill flytta till en senare kurs.

Blir kurstillfällena fullbokade så kommer vi såklart att försöka ordna fler tillfällen.

Mer info https://www.bachmans.se/spages/kurs