Jag vill få tacka alla som deltog på gårdagens stämma och bidrog till att hålla liv i föreningsdemokratin. På styrelsens vägnar vill jag även få tacka för förnyat förtroende och för glada tillrop under och efter stämman. Eftersom en hel del av våra medlemmar inte hade tillfälle att närvara på stämman väljer jag att lägga ut mitt anförande från stämman.
Visionsinledning – Stämman Lagunen 2025
Under 2024 och det som gått av 2025 har styrelsen lagt det mesta av vår tid på att tänka långsiktigt och att jobba med ekonomifrågor. Vi har stött och blött olika sätt att finansiera nödvändiga investeringar och underhållsbehov, utrett möjligheterna för att öka föreningens inkomster. Vi har också städat i vår ekonomi genom att plocka bort onödiga utgifter som tex dubblerade telecom avgifter, försäkringar och annat.
Vi har även assisterat hamnkaptenen i arbetet med att få på plats en underhållsplan för hamnen så både han och styrelsen får en bättre, mer förutsägbar struktur att jobba vidare efter. Styrelsen börjar bli rätt samkörda, och jag kan med stolthet säga att vi börjar få relativt bra koll på läget och den komplexitet och historik som är Lagunen.
Innan vi går vidare med dagordningen, vill jag ta några minuter och prata från hjärtat – som ordförande, som medlem och som en av många som lägger tid och engagemang på Lagunen.
Vi är en andelsförening. Det betyder att vi äger hamnen tillsammans, och det betyder också att vi bär ansvar tillsammans. Ansvar för hur det ser ut här, hur hamnen fungerar – och hur den ska vara i framtiden. Vi är i runda svängar 550 medlemmar som delar detta ansvaret.
Och det är därför vi har en styrelse. I en förening som vår kan inte varje enskild medlem vara deltagande i alla beslut. I stället måste några ha mandat att hålla ihop helheten. Att fatta beslut, också när de är tuffa. Vi har blivit valda av er – inte för att förvalta status quo, utan för att göra det som behövs för att Lagunen ska vara en attraktiv, trygg och fungerande hamn nu och i många år framöver.
Den sittande styrelsen står inför en rejäl utmaning. Våra bryggor är gamla. Det är inget nytt. Redan tidigare stämmor har beslutat att de behöver bytas ut – och vi i styrelsen har lagt mycket arbete på att närma oss frågan på ett klokt, hållbart och ekonomiskt ansvarsfullt sätt. Två bryggor är redan utbytta, men de kvarstående är minst lika uttjänade.
Jag vet att det finns röster som säger: “kan vi inte bara laga dem?”, “det blir billigare”. Och jag måste vara helt ärlig: jag tror inte att de som säger så egentligen tror på det fullt ut. Det är nog mer ett uttryck för en högst rimlig oro för ökade kostnader. Kostnader som man inte vill vara del av att ta nu, utan hellre vill skjuta på framtida båtägare kanske när man själv har avslutat sitt båtliv.
Men att lappa och laga är varken billigare eller bättre. Och vi har inte längre den typ av ideell arbetskraft som fanns på 80-talet för att göra jobbet själva. Senast i veckan var det en lång artikel i Sydsvenskan om bristande engagemang och hotet mot de ideella föreningarnas existens. Att renovera våra bryggor är inte ett realistiskt alternativ.
En annan viktig förändring som påverkar oss alla är arrendet från Malmö stad. Det har länge varit lågt, men från och med 2023 förhandlade vi fram ett tufft avtal med kommunen där arrendet ska upp från ca 70 tusen till ca 1.4miljoner över en tioårsperiod. Detta i 2023 års penningvärde, vilket innebär – att som våra andelar – kommer arrendet att indexregleras. Rent praktiskt betyder det att arrendet för varje år kommer utgöra en allt större del av våra totala avgifter – oavsett om man är båtägare i en hyreshamn eller i Lagunen.
Det gör att skillnaderna i avgiftsnivåer mellan hamnarna minskar procentuellt – eftersom vi alla betalar liknande arrenden. Skillnaden är att vi i Lagunen har en insatsmodell – vi bidrar till att äga, och vi har som mål att, trots ökade arrenden, fortfarande ligga lägre i totala avgifter än hyreshamnarna.

Vi har en husbilsparkering. Då den anlades var det en hel del kritik mot att vi andelsägare skulle förfördelas till fördel för husbilsägarna i vår egen klubb. I dag genererar husbilarna omkring 1,5 miljoner kronor per år. Det är en styrka. Och vår långsiktiga målsättning är att använda dessa intäkter till att finansiera bryggbytet – steg för steg. Faktum är att vi i styrelsen vill för föreningens bästa utöka antalet husbillsplatser och investera i förbättrade faciliteter både för medlemmar och husbilsbesökande. Vi tror på att vi med god planering och ekonomisk disciplin kan utnyttja inkomsterna från husbilarna för att genomföra den nödvändiga investering i bryggor vi står inför samtidigt som vi kan hålla avgifterna i paritet med inflationen.
Att hålla medlemsavgifterna så låga som möjligt har varit en del av premisserna i Andelshamnen Lagunen. Men det viktigaste är kanske inte bara avgiftens storlek – utan värdet av en plats i Lagunen. Styrelsens uppdrag är att leda detta värdeskapande, men vi alla är ansvariga för att hjälpas åt att förvalta detta på bästa möjliga sätt.
Vi vet att det finns en oro bland vissa medlemmar över att det är svårt att sälja sin plats. Det sägs att det beror på att avgifterna har ökat och att det blivit för dyrt – men det är kanske inte hela sanningen. Lagunen grundades 1982. Många av dagens andelsägare har varit med i decennier – några ända sedan starten. Det sker nu en naturlig generationsväxling. Och det är inte bara båtlivet som har förändrats – hela vår livsstil har.
De av er som sitter här och hade småbarn på 80 0ch 90 talet – minns ni hur det var när ni hade barn hemma? Det var oftast ni som föräldrar som bestämde vad familjen skulle göra på sommaren. Man valde båtsemester, husvagn eller stuga – och barnen följde med.
Idag ser det annorlunda ut. Många barns fritidsintressen styr hela familjens kalender. Fotbollscuper, ridläger, träningar – och det påverkar vilka val man gör. Båtlivet har fått hård konkurrens så det handlar alltså inte bara om ekonomi, utan om hur hela vardagen och prioriteringarna i familjer har förändrats. Det är därför inte konstigt att det just nu finns ett större utbud än efterfrågan på andelsplatser.
Men allt är inte mörkt! Malmö stad vill växa och bli en halvmiljonstad – och i samtal med stadens politiker har vi fått veta att tidigare planer på nya båthamnar vid Glasbrukskajen och i Nyhamnen har lagts ner. Det innebär att Lagunens läge och funktion blir ännu viktigare i framtiden där vi i styrelsen ser det som vårt ansvar att bygga ett Lagunen som är värt att investera i – och värt att vara kvar i. I detta ingår självklart fungerande bryggor.
Vad annat skapar värde? Jo, det gör goda faciliteter: fri parkering, tillgång till klubbhus, grillplatser, trivsel. Det gör också ekonomisk stabilitet, förutsägbarhet, och tydliga regler. När vi tar ut avgifter för brott mot hamnordningen, är det inte för att ’styrelsen vill dra in pengar på allt’ som vissa gillar att sladdra om på hamnplan – det är däremot ett av få styrmedel vi har för att skapa ordning och trygghet i hamnen. Dessa extra avgifter är inte primärt en inkomstkälla – det är en metod för att upprätthålla kvalitet och trivsel – och därmed värde för alla våra andelsägare.
Avslutningsvis: Vi i styrelsen gör detta arbetet ideellt. På vår fritid. Och vi gör det för att vi bryr oss. Men vi är helt beroende av att vi håller ihop som förening. Av att vi pratar öppet, sakligt och med respekt. Också när vi tycker olika. Jag känner mig prestigelös i min roll som ordförande. Jag – och hela styrelsen – är fullt beredda att kliva åt sidan om föreningen vill gå vidare i en annan riktning med någon som vill saker för Lagunen som passar era åsikter bättre. Men vi måste vara ärliga med en sak:
Ni kan välja bort den här styrelsen. Men ni kan inte välja bort styrelsens uppgifter och ansvar.
Så mitt hopp idag är att vi lyfter blicken tillsammans. Att vi ser vad Lagunen kan vara – inte bara vad den en gång var. Och att vi inte bara pratar om vad det kostar – utan att vi tillsammans pratar mer om Andelshamnens sanna värde.
Tack för ordet och välkommen till ett nytt båt år i vår underbara hamn!
Runar Åsly – Ordförande Andelshamnen Lagunen